Tele-Onthaal krijgt meer oproepen over gezondheid en eenzaamheid: een derde gaat over het coronavirus

Ook hulplijn Tele-Onthaal merkt de invloed van het coronavirus op het aantal oproepen, en de aard ervan. Ongeveer één op de drie gesprekken gaat over het coronavirus, zo blijkt uit de meest recente cijfers van Tele-Onthaal. Dat aantal is de voorbije dagen in stijgende lijn gegaan. Opvallend: de meerderheid van de bellers en chatters is alleenwonend, en zoekt vooral een luisterend oor.

Aan het begin van de week had ongeveer 15% van de bellers bij Tele-Onthaal een vraag over het coronavirus. Dat aantal is gestegen naar ruim één op de drie. Zes op de tien mensen die Tele-Onthaal contacteert, is een vrouw, wat in de lijn ligt met de statistieken van Tele-Onthaal voor het jaar 2019. Meer dan de helft van de bellers is tussen 50 en 69 jaar oud, maar "de groep bellers is eigenlijk heel breed en divers", zegt Tele-Onthaal.

Het aantal alleenwonenden dat Tele-Onthaal contacteert, ligt wel hoger dan anders: ongeveer zes op de tien bellers woont alleen. Deze groep heeft niet rechtstreeks iemand in de buurt om bezorgdheid mee te delen of even stoom af te laten door een zekere ongerustheid te bespreken. Zij hebben het ook vaker over een mogelijke eenzaamheid, die ze vrezen door de maatregelen om het coronavirus in te dijken.

"We merken vooral dat oudere bellers zich bijvoorbeeld zorgen maken dat hun reguliere hulpverlening zal stoppen. Of ze vrezen vereenzaming omdat vaste activiteiten zoals vrijwilligerswerk, die structuur en sociaal contact bieden, plots wegvallen", zegt Jennifer Pots van Tele-Onthaal. 

Vragen krijgen we niet zozeer. Mensen zoeken vooral een luisterend oor, voor hun angsten en twijfels.

Jennifer Pots, Tele-Onthaal

De meeste bellers willen hun onrust ventileren, of stressgevoelens uiten die het coronavirus met zich meebrengt. De vrees om zelf ziek te worden, of dat iemand uit de nabije omgeving ziek wordt, is het grootst. Die onrust is vrij groot bij een brede laag van de bevolking, en piekt niet bij een bepaalde subgroep. Naast een algemene ongerustheid, is er vooral onrust over de impact van de coronacrisis en de getroffen maatregelen op iemands omgeving. "Mensen zoeken vooral een luisterend oor bij ons, een uitlaatklep om hierover te praten eerder dan een antwoord op hun vragen." 

Opvallend is dat Tele-Onthaal vaker dan gewoonlijk gecontacteerd wordt tijdens de kantooruren. Gesprekken duren gemiddeld iets korter dan anders: ongeveer 16 minuten, tegenover een gemiddelde van ruim 23 minuten voor het jaar 2019. In 80% van de gevallen waarin Tele-Onthaal bellers en chatters doorverwijst, is dat naar een arts. Naast vragen over het coronavirus, en bezorgdheid over onze gezondheid in het algemeen, krijgt Tele-Onthaal ook meer oproepen dan gemiddeld over eenzaamheid. 

Heeft u nood aan een gesprek? Tele-Onthaal is elke dag bereikbaar op het telefoonnummer 106 of via chat via www.tele-onthaal.be.

Meest gelezen