“Ouders worden overladen met schoolopdrachten voor kinderen”
De Gezinsbond krijgt veel bezorgde signalen van ouders over het schoolwerk van hun kinderen. Nu de lessen op school opgeschort zijn door Covid-19, worden kinderen via digitale leerplatformen overladen met schoolopdrachten. Soms gaat het ook om nieuwe leerstof, die extra uitleg of begeleiding van de ouders vraagt. De Gezinsbond roept op om de druk op leerlingen, ouders én leerkrachten in deze coronacrisis niet te hoog te leggen.
Door de coronacrisis zijn de scholen enkel geopend voor de opvang van bepaalde groepen leerlingen die geen thuisopvang hebben. Scholen en leerkrachten willen schoolse achterstand vermijden en zijn op zoek naar manieren om hun leerlingen 'bij de les te houden' zonder les te kunnen geven. De Gezinsbond wil alle leerkrachten een hart onder de riem steken omdat ze, op school of vanop afstand, elke dag het beste van zichzelf geven om hun leerlingen in deze moeilijke tijden niet aan hun lot over te laten.
"Hoe dit best gebeurt, is een leer- en zoekproces voor alle betrokkenen", zegt Elke Valgaeren van de Gezinsbond. Toch roept de organisatie op om de druk op leerlingen, ouders én leerkrachten niet te hoog te leggen.
Nieuwe leerstof
De Gezinsbond zegt heel wat signalen te krijgen van ouders dat hun kinderen overladen worden met schoolopdrachten via digitale leerplatformen. "Dit bezorgt extra stress bij kinderen die nu al kampen met heel wat angstgevoelens. Bovendien gaat het soms om nieuwe leerstof die extra uitleg of begeleiding van ouders vraagt.”
Valgaeren: “Het kan niet de taak van ouders zijn om nieuwe leerstof aan hun kinderen bij te brengen. Dat is het niet tijdens een normaal schooljaar, laat staan in deze periode, waarbij ouders zelf onder grote druk staan. Het aanbieden van nieuwe leerstof vergroot bovendien de kloof tussen leerlingen uit kansrijke en kansarme gezinnen, een probleem waarmee ons onderwijs ook zonder deze crisis ernstig worstelt.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Weyts maakt extra budget van 6 miljoen euro voor buitengewoon onderwijs structureel
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Agressie tegen onderwijspersoneel neemt maar liefst met de helft toe: vijf leerkrachten langer dan honderd dagen thuis
In 2023 waren er 78 geregistreerde arbeidsongevallen door agressie tegen onderwijspersoneel. Dat is een stijging van vijftig procent tegenover de 52 gevallen in 2022. Vlaams parlementslid Karolien Grosemans (N-VA) vroeg die cijfers op bij minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Grosemans pleit voor nultolerantie en uitsluiting bij dergelijke feiten. -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Weyts wil dove en slechthorende kinderen een plek geven op reguliere basisscholen
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dove en slechthorende kinderen ook les laten krijgen in een gewone basisschool. Daarvoor ligt een decreet op tafel dat tweetalig onderwijs moet organiseren met Nederlands en daarnaast ook Vlaamse Gebarentaal (VGT). De minister voorziet daarvoor in inhoudelijke en financiële ondersteuning. Het plan werd maandag toegelicht tijdens een bezoek aan de basisschool Sint-Joris in Beernem, waar de mogelijkheden van tweetalig onderwijs al worden onderzocht. -
“Tekort aan diversiteit onder leraren”: hogescholen vragen debat over levensbeschouwelijke kentekens op school
Om het lerarentekort aan te pakken en de diversiteit aan studenten in de lerarenopleidingen alle kansen te geven, is een maatschappelijk debat over het dragen van levensbeschouwelijke kentekens op de werkvloer nodig. Dat stellen de Vlaamse hogescholen in hun memorandum. -
Uniefs willen tien Engelstalige masteropleidingen, maar Weyts wijst aanvragen af
-
Leerlingen in zorgopleiding niet klaar voor arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten: “Veiligheid en kwaliteit van zorg in het gedrang”
-
67
De Stem van Freya Van den Bossche: “Kinderen van voltijds werkende ouders moeten voorrang krijgen in de kinderopvang”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Freya Van den Bossche, Vlaams parlementslid voor Vooruit, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe zij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
Nieuwe salarissimulator moet lerarentekort oplossen: “Misverstanden over het loon voorkomen en meer mensen verleiden”
Een nieuwe salarissimulator biedt meer inzicht in de verloning in het onderwijs. Door de simulator krijgen zij-instromers en personeelsleden die van functie willen veranderen in het onderwijs een duidelijker beeld van de mogelijke toekomstige verloning als leerkracht. “We willen nog meer mensen overtuigen om de overstap te wagen”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. -
Weyts geeft scholen jaar extra om voldoende leerlingen te tellen in Grieks of Latijn: “Voorrang durven geven aan uitdagende opleidingen”
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNeeltje Willekens
Leonarda Van Opbroecke
Ivan Willems
GERARD DE PELECIJN
Cindy Stevens