M.F. (23, linksboven) en T.T. (22) lieten het leven bij de crash.© bfm, rr

42 maanden cel en vijf jaar rijverbod voor dodelijk ongeval op A12: “De openbare weg is geen sportcircuit”

De 27-jarige G.F. uit Willebroek heeft in beroep een fikse strafverzwaring gekregen voor het veroorzaken van een dodelijk ongeval op de A12 in Boom in oktober 2016. Zijn neef M.F. (23) en vriend T.T. (22) kwamen daarbij om het leven.

sare

Het verkeersongeval dat in oktober 2016 het leven kostte aan de 23-jarige M.F. en de 22-jarige T. T. was wel degelijk te wijten aan het onverantwoorde rijgedrag van G.F. (27) uit Willebroek. Ook de rechter in beroep heeft F. maandag schuldig bevonden aan het ongeval waarbij zijn twee vrienden overleden. “Een strenge straf is vereist omdat G.F. er voor koos om aan een veel te hoge snelheid te rijden ondanks de hevige regenval én hierbij zijn vriend T.T. aanspoorde en uitdaagde om overdreven snel te rijden”, motiveert de rechtbank haar vonnis. “Beklaagde overschatte zichzelf als bestuurder toen hij de grenzen opzocht van het voertuig dat hij bestuurde en zo zijn vriend T.T. uitdaagde om overdreven snel te rijden. Beklaagde overschreed de grenzen die hij door zijn welbewust rijgedrag opzocht toen hij de controle over het stuur verloor. Hij speelde een spel dat enkel verliezers kende. De openbare weg is geen speelterrein of sportcircuit.”

G.F. was eerder door de politierechter veroordeeld tot twintig maanden cel, waarvan zes effectief, en een rijverbod van twee jaar. De jongeman ging in beroep tegen dat vonnis, tijdens die zitting vorderde het openbaar ministerie vorige maand al een zwaardere straf van drie jaar gevangenis en vijf jaar rijverbod. De rechter gaf G. F. maandag uiteindelijk een effectieve celstraf van 42 maanden, een rijverbod van vijf jaar en een boete van zesduizend euro. Aan de nabestaanden van de twee slachtoffers moet G.F. in totaal 95.398 euro schadevergoeding betalen.

Voor de familie van slachtoffer M.F. is het belangrijk dat de rechtbank dit signaal gegeven heeft. “We zijn tevreden met de reactie van de rechtbank op het hoger beroep van G.F.”, zegt vader P. F.. “Hij heeft altijd gezegd dat hij zelf al zwaar gestraft was door de feiten. Als je dan zo’n milde straf krijgt van de politierechtbank, leg je je daar bij neer en ga je niet in beroep. Hij wilde zijn verantwoordelijk niet opnemen en heeft nu een duidelijk signaal gekregen van de rechtbank.” Dat G. F. na de feiten nog betrapt werd op dronken rijden en dag op dag een jaar na de feiten feestend in een discotheek opgemerkt viel de familie van M.F. ook zwaar. “Het is goed dat nu ook rekening werd gehouden met het gedrag van beklaagde na de feiten”, zeggen hun advocaten Frédéric Thiebaut en Liesbeth Meirens.

Rupeltunnel

Het ongeval gebeurde op 15 oktober 2016, rond 2u ’s nachts. Een BMW i8 met chauffeur T.T. en passagier M.F. crashte toen met hoge snelheid tegen een verlichtingspaal, brak in drie stukken en vloog in brand. M.F. was op slag dood, T.T. overleed kort na de crash in het ziekenhuis. De crash gebeurde doordat de i8 aangetikt werd door een BMW M die bestuurd werd door G. F.

Op basis van de camerabeelden van voor en in de Rupeltunnel berekende de wegpolitie dat de twee wagens op dat moment tussen 215 en 240 kilometer per uur hadden gereden. Een deskundige van de verdediging hield het op 150 kilometer per uur, wat ook nog altijd te snel is. Bij het uitrijden van de tunnel haalde G.F. de auto van T.T. langs rechts in. Bij dat manoeuvre verloor G.F. de controle over het stuur en week hij uit naar links, waardoor hij de andere wagen aanreed. “G. F. is dan ook aansprakelijk voor het verkeersongeval waardoor hij onopzettelijk de dood veroorzaakte van zijn vrienden T.T. en M.F.”, aldus het vonnis.

 sare

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Rechtbank Antwerpen