© Shutterstock

Online shoppen, volgende dag geleverd. "We beseffen niet wie de prijs daarvan betaalt"

Vandaag besteld, de volgende dag in huis. Handig als je nog snel een kerstcadeautje wil scoren, al heeft die snelle levering ook een donker kantje. Het kost bedrijven heel veel geld en zoals het vaak gaat, zijn het de werknemers die de prijs betalen.

elvh

Online shoppen is een trend en als consument gaan we nog het liefst op zoek naar die webshop die meteen al de volgende dag kan leveren. "Misschien staan consumenten er toch te weinig bij stil wie de kost van deze 'next day delivery' moet betalen", schrijft de gespecialiseerde modewebsite Business of Fashion.

Heel recent kwamen bedrijven als ASOS, Amazon en JD Sports nog in het nieuws omdat ze hun werknemers niet goed behandelen. Een onderzoek van Sunday Times bracht aan het licht dat magazijniers van Amazon ontslagen kunnen worden als ze zich vier dagen ziek melden, zelfs met doktersbriefje. Sommige werknemers kamperen zelfs in de bossen in de buurt omdat ze zo minder vervoerskosten van en naar het werk moeten betalen, net omdat hun loon al zo laag is.

Magazijn Amazon Foto: Isopix

Niet veel later kwam JD Sports in de media omdat het distributiecenter voor de werknemers 'erger aanvoelde dan een gevangenis'. Ook werknemers van het Britse ASOS hebben aangegeven dat ze amper naar het toilet durven gaan omdat het tempo zo hoog ligt en ze dan weer een achterstand oplopen.

Onmenselijke druk

"De werknemers betalen de prijs", aldus Neil Derrick van Britain's General Union op Business of Fashion. "Op piekmomenten werken ze 24u op 24 en 7 dagen op 7 om alles op tijd de deur uit te krijgen. Er worden aan een hels tempo nieuwe producten online gezet en de aankopen en transporten zijn gigantisch, waardoor de druk op de werknemers bijna onmenselijk wordt."

Leveringen gebeuren niet alleen bijzonder snel, ze zijn ook praktisch gratis. En toch kosten leveringen naar huizen van particulieren de retailers en merken veel meer (20% van de waarde van een product) dan het aanvullen van een winkelmagazijn (5 tot 7%). Maar omdat consumenten verwachten dat leveringen bijna gratis zijn, wordt die extra service behouden, en zijn het opnieuw de arbeiders die de prijs betalen.

Verwende consument

"Consumenten verwachten dat alles bijzonder snel gaat, en dat het ook nog eens bijna gratis is, en dat is een moeilijk terug te schroeven probleem," schrijft Satish Jindel van SJ Consulting Group, een onderzoeksfirma die de pakjesindustrie onder de loep heeft genomen. "Bij de luxeproducten speelt dat probleem veel minder. Mensen die een jurk online kopen van 500 euro vinden het meestal niet erg als de verzendingskosten wat hoger liggen. Kopen ze een spotgoedkope jurk van 15 euro, dan is 5 euro verzending een pak meer geld."

Of robots de werkdruk gaan wegnemen of niet, in deze pakjestijd is het misschien niet slecht om toch eens stil te staan bij de échte kost van een 'next day delivery'. "De consument moet er toch even over nadenken hoe ze in godsnaam 's avonds in de zetel op het knopje 'buy' klikken en de trui de volgende dag al aan de deur geleverd wordt", besluit Derreck op Business of Fashion.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mode & Beauty