Olieprijs uitzonderlijk laag: “Iedereen wil zijn tank laten vullen, zelfs als die nog niet leeg is”
“Uitzonderlijk.” Zo noemt algemeen directeur Johan Mattart van de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars (Brafco) de lage prijzen van ruwe olie vandaag. Oorzaak is het coronavirus, dat de economie afremt. “De prijzen aan de pomp zijn spectaculair laag en de leveranciers van huisbrandolie kunnen de aanvragen nauwelijks bijhouden”, vertelt Mattart aan HLN.
De prijs van ruwe olie is al weken in vrije val en gisteren daalde die nog verder met 5 procent, naar ongeveer 32 dollar per vat. Ter vergelijking: begin dit jaar was die prijs nog dubbel zo hoog. De West Texas Intermediate – een soort aardolie dat veel wordt gebruikt in Amerikaanse raffinaderijen en geldt als benchmark voor de olieprijzen – eindigde zelfs 11 procent lager.
Stabiliseren
Vandaag besloten de belangrijkste olieproducerende landen ter wereld (OPEC) - met uitzondering van Mexico - dat de olieproductie afgeremd zal worden, om de prijzen te stabiliseren. In mei en juni zouden er 10 miljoen vaten per dag minder geproduceerd worden, van juli tot december zouden dat er 8 miljoen minder zijn en vanaf januari 2021 tot eind april 2022 nog 6 miljoen minder. Om u een idee te geven: de wereldwijde vraag naar ruwe olie bedroeg in 2019 gemiddeld 100 miljoen vaten per dag. Het is wel nog wachten tot Mexico groen licht geeft eer de maatregel kan ingaan.
“Ik vrees sowieso dat het too little, too late is”, bedenkt Mattart. “Er is nog altijd heel weinig economische activiteit door de coronamaatregelen en dat maakt dat de vraag naar olieproducten nog altijd niet terug op peil is. De productiebeperking gaat daarom mogelijk niet ver genoeg om de dalende vraag te counteren. De kans bestaat dat de prijzen nog verder dalen.”
Daar kan de consument zijn voordeel mee doen. “Vanaf morgen zal de prijs van huisbrandolie voor levering vanaf 2.000 liter onder de 40 cent per liter zakken”, aldus Mattart. “Btw inbegrepen. Ik denk dat we daarmee wel bijna de bodem van het vat bereikt hebben.”
Volgens Brafco is er sinds enkele weken al een rush op huisbrandolie. “Zowel particulieren als bedrijven hebben hun leverancier gecontacteerd om te bestellen. Iedereen wil zijn tank laten vullen, zelfs al is die nog niet leeg. De leveranciers zijn druk in de weer om de enorme bestellingen af te werken. De wachttijden lopen op tot 3 of 4 weken en soms nog langer. Dat is ongezien voor deze tijd van het jaar. We zijn immers op het einde van het stookseizoen.”
Prijsdaling
De prijsdaling is dan ook spectaculair. Concreet betaalde je begin dit jaar voor 2.000 liter huisbrandolie nog iets meer dan 70 cent per liter (btw inbegrepen). “Nu is dat dus 30 cent minder, een verschil van maar liefst 600 euro. Er is echt hamsterwoede. Niet uit vrees voor tekorten, maar uit vrees dat de prijzen weer omhoog gaan. Exacte cijfers zijn er nog niet, maar de producten melden dat hun telefoons roodgloeiend staan.”
En aan de pomp? “De prijsevolutie is dezelfde”, aldus Mattart. “Vandaag betaal je een maximumprijs van 1,168 euro per liter E10 (Euro 95). Begin dit jaar was dat nog 1,514 euro. Ook dat is spectaculair. Voor diesel zitten we op 1,28 euro per liter en dat is ruim 30 cent lager dan begin dit jaar.”
Omdat er door de lockdown minder verkeer is, dreigen de pomphouders desondanks hun voorraad niet kwijt te raken en in de problemen te komen. “De volumes zijn met 60 tot 80 procent gedaald”, zegt Mattart. “Dat is enorm. De opslagtanks van de pomphouders zitten daardoor nog altijd vol met winterkwaliteit brandstof. Normaal gezien moet er op 1 mei overgeschakeld worden naar zomerbrandstof, maar dat zal nu niet evident zijn.”
Verschil
Het verschil tussen winter- en zomerbrandstof is gelukkig beperkt. Het verschil tussen winter- en zomerdiesel is alleen dat die eerste koudebestendig is. Bij benzine ligt het anders. Winterbenzine heeft een hogere dampspanning, waardoor ze vluchtiger is en er makkelijker nevels en dampen vrijkomen. “Maar de impact op de veiligheid is beperkt”, verzekert Mattart.
In Frankrijk werd intussen beslist om de winterkwaliteit brandstof nog twee maanden extra aan te bieden. Heel wat landen zijn daar al in gevolgd en alles wijst erop dat de Europese Commissie daar zal mee instemmen. Dan kan ook België volgen. Brafco staat er in elk geval achter. “Pomphouders hebben gewoon niet de capaciteit om hun winterbrandstof te stockeren”, klinkt het. “Ze zitten met de handen in het haar. Je kan de brandstof niet gewoon in de goot gieten.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Michel Doukeris, baas van AB InBev: “Overheid zou kleine cafés beter ondersteunen”
-
1
Prijs robusta-koffie op hoogste niveau in 45 jaar
De prijs voor robusta-koffie is maandag gestegen tot het hoogste niveau in 45 jaar. Volgens de International Coffee Organization (ICO) dreigen er tekorten voor deze koffiesoort, die vooral wordt gebruikt in espressomengsels en oploskoffie. -
Honderden palletten Perrier vernietigd uit voorzorg na “zeer zware regenval” vorige maand
Producent Nestlé heeft flessen met water van het merk Perrier vernietigd wegens de verslechterde waterkwaliteit in een van de bronnen. Het water van die bron zal tot nader order niet meer gebruikt worden, zo meldt het voedselconcern. -
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
PREMIUM
“Laatste euro’s worden zwaarder belast.” Wat betekent de overschreden spilindex voor je loon?
De inflatie, het cijfer dat aangeeft hoe snel de prijzen toenemen, stijgt naar 3,4 procent. Als gevolg zullen de uitkeringen en pensioenen in mei met twee procent stijgen. In juni volgen de lonen bij de overheid. Maar hoe zit het met de andere salarissen? Wie houdt het meeste over van die indexering? En kunnen onze lonen ook dalen? HLN-werkexpert Stijn Baert geeft uitleg: “Wie een lager loon heeft, kan in hogere belastingschijven terechtkomen.” -
Energie
Elektriciteitsprijs op nul en zelfs even negatief… maar dat merkt u zelf maar in beperkte mate
Een fikse portie zonneschijn, een stevige bries en een laag stroomverbruik door de coronacrisis … Het is een combinatie die het voorbije weekend de marktprijzen voor energie liet kelderen. Het betekent dat grote bedrijven, die rechtstreeks op de elektriciteitsbeurs aankopen, mogelijk zelfs geld krégen voor de stroom die ze verbruiken. Als consument kunt u helaas (nog) niet rechtstreeks profiteren van de lage stroomprijzen. Mijnenergie.be ziet onrechtstreeks wél enkele mogelijkheden. -
Livios
“Let in het bijzonder op voor melganzenvoet”: dit zijn je tuinklussen voor de maand mei
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
PREMIUM
Online bestelling met vertraging? Wat je kan doen als je pakje wegblijft
Chocolade voor de paaseierenzoektocht aankomende zondag, een cadeautje voor je jarige petekind, een extra gezelschapspelletje om de verveling tegen te gaan of nog een resems handgels ... Voor velen onder ons is het momenteel bang afwachten wanneer hun online pakketje aankomt. Door de coronacrisis hebben immers heel wat bestellingen vertraging opgelopen, maar kan je daar als consument ook iets aan doen? Woordvoerder van Test-Aankoop Simon November geeft raad. -
PREMIUMTV
Ultrakorte videofragmenten, maar enorm veel star power: een blik op nieuw streamingplatform Quibi
“Binnen vijf jaar willen we hier opnieuw op het podium staan. Als we succesvol waren, zal er het filmtijdperk, het televisietijdperk én het Quibi-tijdperk zijn", klonk het ambitieus op de presentatie van de nieuwe streamingdienst. “Wat Google voor zoekopdrachten is, wil Quibi zijn voor korte video’s.” Het gloednieuwe platform werd eerder deze week gelanceerd, maar de vraag is nog maar of het bedrijf die torenhoge ambities kan waarmaken. -
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLouis Heyens
mieke jansens