Wat met mijn geld, tickets, trouw en vakantie? Test Aankoop beantwoordt de meest gestelde vragen in coronatijd

© DPA, Shutterstock

Het zijn onzekere tijden. Consumenten met vragen over hun rechten, wenden zich dezer dagen dan ook vaak tot Test Aankoop. “Normaal krijgen onze experts zo’n 800 à 1.000 oproepen per dag, maar sinds de corona-uitbraak is dat opgelopen tot zo’n 1.200 à 1.400 oproepen”, klinkt het. Wij bundelden de meest gestelde vragen bij de consumentenorganisatie en lieten hun experts antwoorden.

Wat met mijn ticket voor een concert of een zomerfestival?

Aangezien de sector financieel zwaar getroffen wordt door de onverwachte enorme impact van de coronacrisis en de bijhorende preventiemaatregelen, is een regeling met vouchers uitgewerkt, om evenementenbedrijven zuurstof te geven. Dat betekent dat klanten die al een ticket hadden gekocht een voucher krijgen die twee jaar geldig is. Als het concert of festival in die tijd wordt georganiseerd, kan je met die voucher naar dat evenement gaan. Terugbetaling is enkel mogelijk als je kan aantonen dat de nieuwe datum niet past. Enkel als het evenement niet doorgaat binnen die twee jaar, heb je recht op terugbetaling.

Extra kosten die al gemaakt zijn, zoals drankbonnen of aparte kampeerkosten, vallen niet onder die regels. Daarvoor moet de consument zich wenden tot de organisatie. Er is ook geen verzekering tegen een eventueel faillissement. Met andere woorden: als de organisatie intussen failliet gaat, ben je je geld (waarschijnlijk) kwijt.

Ik had mijn trouwfeest gepland in deze periode. De zaal is betaald, de traiteur heeft een voorschot gekregen. Kan ik mijn geld terugkrijgen?

Ook hier geldt het principe van overmacht. De verhuurder van de zaal zal je wellicht contacteren om te zeggen dat het feest niet kan doorgaan. De kans is reëel dat hij zal voorstellen het feest te verplaatsen naar een andere datum. Als dat niet lukt, dan zal je tot een onderhandelde oplossing moeten komen. Lukt dat ook niet, kun je je nog altijd richten tot de rechtbank.

Het sportkamp van mijn zoon of dochter is afgelast. Krijg ik mijn geld terug?

Aangezien het gaat om overmacht, heb je in principe geen recht op terugbetaling. Maar je kan wel in overleg met de organisator afspreken om het geld te gebruiken voor een latere activiteit. De Vlaamse overheid roept ouders overigens op om hun geld niet onmiddellijk terug te vragen.

Wat met abonnementen op fitness, cultuurcentra of parking? Of cadeaubonnen?

Consumenten die een abonnement hebben voor een parking, een museum, een fitnesscentrum… kunnen daar nu geen gebruik van maken. Hetzelfde geldt voor cadeaubonnen. De meeste algemene voorwaarden reppen met geen woord over deze situatie, maar verschillende dienstverleners geven wel het goede voorbeeld: ze verwittigen hun klanten dat de domiciliëring tijdelijk vervalt, dat hun abonnement wordt opgeschort of dat ze recht hebben op een terugbetaling.

Maar helaas is dat niet bij alle dienstverleners het geval. Test Aankoop dringt er daarom ook bij hen op aan om hun diensten te schorsen of, als dat niet mogelijk is, te voorzien in een (gedeeltelijke) terugbetaling. Test Aankoop heeft minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle ook gevraagd om te bekijken of er speciale maatregelen mogelijk zijn.

De leveringstermijn van mijn pakje wordt niet gehaald. Kan ik die bestelling nog stopzetten?

In de huidige omstandigheden wordt van de consument verwacht dat hij of zij redelijk is en geduld oefent. Je moet zeker eerst even uitstel geven alvorens je de aankoop zou annuleren vanwege laattijdigheid.

Mijn touroperator biedt me een voucher aan nu mijn geplande reis niet kan doorgaan. Heb ik dan geen recht op terugbetaling?

Tot voor de coronacrisis bepaalde de wetgeving dat je altijd terugbetaling kon vragen bij een annulering door de touroperator. Door de dreiging van een lawine aan faillissementen heeft de regering beslist dat ook touroperators een voucher mogen aanbieden, die je als consument niet kan weigeren.

Je kan die een jaar lang inruilen voor een reis na de crisis. Wie die voucher niet binnen het jaar kan gebruiken, krijgt zijn of haar geld wel terug (binnen de zes maanden volgend op dat jaar).

Wat als ik een voorschot heb betaald, en de reisorganisatie vraagt nu het volledige saldo voor een reis die waarschijnlijk niet zal doorgaan?

Dan moet je dat bedrag betalen. Officieel gaat de reis namelijk nog altijd door. Mocht de reis achteraf toch nog worden geannuleerd, dan krijg je een voucher. Heb je alleen een voorschot betaald, en wordt er geannuleerd voor je het volledige bedrag hebt betaald, dan ontvang je een voucher voor de waarde van het voorschot.

Mijn luchtvaartmaatschappij dringt mij een voucher op. Moet ik die aanvaarden?

De maatschappij mag je een voucher aanbieden, maar je mag die als consument ook weigeren. Volgens de Passagiersverordening van 2004 heb je namelijk recht op terugbetaling of een vlucht op een andere datum. Maatschappijen als Brussels Airlines, EasyJet, Lufthansa en SwissAir bieden die optie aan.

Er is jammer genoeg wel een groot verschil tussen “gelijk hebben” en “gelijk halen”. Als de maatschappij voet bij stuk houdt (dat is vaak het geval bij TAP, KLM-AirFrance of TUI), moet je hen in gebreke stellen en voor de rechter dagen. Daar zal je wel gelijk krijgen, maar het is een gedoe. Je kan eventueel gebruikmaken van de advocaten van Test Aankoop om te bemiddelen.

Ook belangrijk: betaalde vliegtickets of vouchers zijn niet gedekt tegen faillissement.

Moeten we voor onze spaarcenten vrezen?

De banken worden hard getroffen door de coronacrisis. De vrees bij spaarders dat hun bank failliet kan gaan en hun spaargeld dus op het spel staat, neemt toe. De banken zijn evenwel robuust genoeg om crisistijden te kunnen doorstaan. Sinds de financiële crisis van 2008 moeten banken namelijk aan veel strengere eisen voldoen op het vlak van solvabiliteit en liquiditeit.

Is het interessant om nu te beleggen?

Gezien het lage niveau van de beurzen, kan het stilaan interessant worden om op verschillende momenten je kapitaal te beleggen in beleggingsfondsen. Onze voorkeur gaat uit naar (gemengde) fondsen, omdat die een ruime spreiding hebben en dus minder risico inhouden.

Beleggen in aandelen kan natuurlijk ook: veel aandelen zijn fors gezakt door de coronacrisis en kunnen interessant zijn. Al houdt dat wel meer risico in. Beleg dus zeker in bedrijven die genoeg cashflow hebben om de crisis te doorstaan

Kan ik uitstel van betaling krijgen voor mijn hypotheek?

Ben je een particulier en heb je een hypothecair krediet lopen voor onroerend goed (bijvoorbeeld voor een woning), dan kan je bij je bank/kredietverlener uitstel van betaling krijgen. Maar er zijn wel een aantal voorwaarden. Zo moet je inkomen gedaald of volledig weggevallen zijn door ofwel tijdelijke of volledige werkloosheid, ziekte ten gevolge van Covid-19, een sluiting van je zaak of door overbruggingsmaatregelen. Bij koppels volstaat het als het inkomen van een van de partners daalt of wegvalt door de coronacrisis.

Daarnaast mocht je op 1 februari 2020 ook geen bestaande betalingsachterstand hebben staan op het hypothecair krediet waarvoor je uitstel vraagt. Het krediet moet bovendien aangegaan zijn voor de enige woning van de kredietnemer(s), die geldt als hun hoofdverblijfplaats in België.

Je spaarbuffer moet ook kleiner zijn dan 25.000 euro op het moment dat je de aanvraag doet. Daarbij wordt gekeken naar je totale roerend vermogen op zicht- en spaarrekeningen, en je beleggingsportefeuille bij je eigen of een andere bank/kredietverlener. Pensioensparen hoef je daar niet in mee te rekenen.

Als je de aanvraag voor 30 april 2020 doet, kan je de maximale termijn van 6 maanden betalingsuitstel krijgen, tot 31 oktober 2020. Doe je de aanvraag na 30 april, dan kan je betalingsuitstel genieten tot die uiterste datum van 31 oktober. Dat betekent dus dat je niet de maximale termijn van 6 maanden kunt opnemen.

Heb je zorgen door het coronavirus? Zijn je reisplannen in de war gestuurd? Neem dan contact op met Test Aankoop via de website, of op het telefoonnummer 0800/29.510 (of +32 2 542 34 34 vanuit het buitenland).

Test Aankoop doneerde 25.000 aan het fonds Solidaire Zorg van de Koning Boudewijnstichting, en nodigt iedereen uit mee te doen op de website van de stichting.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer