© ISOPIX

Londense modeweek gaat voor het eerst digitaal

De volgende modeweek in Londen zal er voor het eerst eentje zijn die digitaal zal plaatsvinden en bovendien worden de mannen- en vrouwencollecties er samen getoond. Dat maakte de organiserende British Fashion Council (BFC) maandag bekend.

flb

De modeweek van Londen is de eerste van de grote vier (waartoe ook Parijs, Milaan en New York behoren) die aankondigt dat het digitaal zal plaatsvinden. Die mededeling komt er nadat eerder in maart werd bekendgemaakt dat de modeshows voor onbepaalde tijd zouden worden opgeschort door het coronavirus. In plaats van de normale mannenmodeweek in juni, opteert de BFC nu voor een digitale modeweek waarbij zowel vrouwen- als mannencollecties zullen worden getoond.

Dit keer ook geen propvolle first rows of poserende influencers op straat, wel digitale showrooms, interviews en podcasts die voor iedereen toegankelijk zullen zijn. “Door een cultureel platform voor de modeweek te creëren, schakelen we digitale innovaties in om ons op de best mogelijke manier aan te passen aan de huidige uitdagingen”, zegt CEO Caroline Rush. “We hopen dat deze crisis ook een positieve kant zal hebben die draait rond duurzaamheid, creativiteit en ontwerpen die je kunt koesteren en respecteren.”

De crisis maakt dat steeds meer organisaties en ontwerpers stilstaan bij de mallemolen die de modewereld is met haar onophoudelijke stroom aan shows, modeweken en collecties. De stemmen om naar twee shows per jaar te evolueren, klinken dan ook luider en luider. Daar pleitte Giorgio Armani al voor en Marc Jacobs deed vorige week hetzelfde tijdens een webinar van Vogue. “We maken enorme hoeveelheden spullen - het is gewoon zo overdreven”, zei hij.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer