Belg betaalt het meest autobelasting van alle Europeanen
AutoVan alle Europeanen, betalen Belgen de meeste autobelasting. De belastingdruk per inwoner is in ons land het hoogst op zowel de aankoop als het gebruik van een wagen. Dat heeft ACEA, de koepelorganisatie van Europese autoconstructeurs, berekend. We betalen 55 procent meer dan het Europese gemiddelde.
De ‘ACEA Tax Guide’ geeft elk jaar een overzicht van de belastingen op motorvoertuigen in Europa. Vorig jaar werden in Europa op aankoop en gebruik van de auto in totaal 440,4 miljard euro aan belastingen geheven. In absolute bedragen haalt Duitsland met 93,4 miljard euro de hoogste inkomsten uit autobelasting, gevolgd door Frankrijk (83,9 miljard euro) en Italië (76,3 miljard euro).
Wanneer je echter gaat kijken naar wat de bijdrage per inwoner is, dan is die nergens zo hoog als bij ons. België haalde vorig jaar in totaal 20,7 miljard euro aan autobelastingen (BTW, taksen, accijnzen, heffingen,...) op. “Dat komt neer op 1.806 euro per inwoner”, schrijft Auto 55. “Ons land steekt met kop en schouder boven de andere Europese landen uit.”
Andere landen
Gemiddeld betaalt elke inwoner 1.160 euro per jaar belasting op een auto. Spanje en Griekenland zijn het goedkoopste: daar betaal je minder dan 700 euro. Naast België zijn ook Oostenrijk (1.615 euro) en Finland (1.467 euro) echte uitschieters. Nederland zit met 1244 euro slechts 10 procent boven het gemiddelde.
Lees ook:
Vlaanderen belast vervuilende auto’s zwaarder vanaf 2021
Tv-presentator hekelt Belgische autobelastingen in parodie
Belastingen leveren 2 miljard minder op
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Krassen na het wassen of de carwash: wie draait op voor de herstelkosten van je wagen?
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
Gouden Giro2
Frederik Davids, de winnaar van vorig jaar, geeft tips om te scoren in de Gouden Giro: “Transfers zo lang mogelijk uitstellen”
-
PREMIUM
Geldexpert Geert Noels legt uit waarom sommige oplossingen spaarders hard zullen treffen: “Coronacrisis raakt vooral hardwerkende Vlaming”
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
65 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAaron lammens
oswald billiet
Peter Viaene
Niels Vanderhoogen
Dirk Vregels