Van 0 tot 100 in 2,5 seconden: Tesla is nu sneller dan Bugatti dankzij ‘standje jachtluipaard’
De prestaties van de Tesla Model S en Model X zijn nu beter dan ooit. Dankzij de zogeheten ‘Cheetah Stance Modus’ - oftewel: standje jachtluipaard - accelereren deze modellen van 0-100 km/u in slechts 2,5 seconden. Daarmee zijn ze sneller dan een meer dan 1 miljoen euro kostende Bugatti Veyron.
De acceleratie was al belachelijk snel met een sprint van 0-100 km/u in 2,7 seconden, maar dankzij de ‘Cheetah Stance’ -modus, die een paar weken geleden werd geïntroduceerd via een software-update, is die sprinttijd teruggebracht tot 2,5 seconden. Daarmee is de elektrische auto sneller dan de originele versie van de Bugatti Veyron, die hiervoor 2,7 seconden nodig had.
Launch Mode
Deze modus past het adaptieve onderstel van de elektrische modellen aan, waarbij de voorvering wordt verlaagd en de demping wordt geoptimaliseerd wanneer bestuurders met hun linkervoet op de rem trappen en het gaspedaal met hun rechtervoet vasthouden. Op deze manier wordt namelijk de ‘Launch Mode’ ingeschakeld, waarna de Tesla's binnen 2,5 seconden worden gelanceerd. Dat is sneller dan een echt jachtluipaard, dat hiervoor zo'n drie seconden nodig heeft.
Porsche Taycan
Inbegrepen bij deze Cheetah Stance is een verhoging van het piekvermogen, extra vermogen boven snelheden van 130 km/u en een verhoogd thermisch uithoudingsvermogen van de aandrijflijn, wat betekent dat de auto meer acceleratie-runs kan uitvoeren zonder dat de prestaties eronder lijden. Dit is vermoedelijk gedaan als antwoord op de claim van Porsche dat de Taycan hier extreem goed in is en de Tesla niet.
Drie motoren
Sneller dan dit kan bijna niet, zul je denken. Maar dat klopt niet, want eind dit jaar lanceert Elon Musk de zogeheten ‘Plaid’-variant van de sedan. Dit model is voorzien van drie elektromotoren: twee aan de achteras en één aan de voorkant. De auto krijgt ook een grotere accu, alsmede enkele aerodynamische aanpassingen. Tesla heeft het afgelopen jaar regelmatig getest met de nieuwe aandrijving op het Nordschleife-circuit in Duitsland.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
27 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerHendrik Patyn
Hendrik Patyn
Geert Tamsyn
Anoniem
Geert Tamsyn