Copyright 2013, FRANCESC SERRA ZARAGOZA, licensed via EyeEm Mobile GmbH

Fietsverkoop na de lockdown boomt als nooit tevoren: "Die eerste week was gewoon hallucinant"

Waar de lockdown door het coronavirus een ferme kink in de kabel van veel fietshandelaars betekende, lijkt nu het tegenovergestelde waar: de fietsverkoop piekt als nooit tevoren. Dat blijkt een rondvraag van VRT NWS. Het gaat zelfs zo hard dat sommige winkels beginnen te piekeren over stock- en leveringsproblemen.

Van Sint-Truiden tot Deerlijk, van fietsenwinkelketen tot familiezaak: een dikke week na de heropening van de winkels moeten de fietshandelaars in ons land zich eens in de arm knijpen. Dat leert een rondvraag die VRT NWS deed bij fietsenwinkels in heel Vlaanderen en bij sectorfederatie Traxio. Want waar de lockdown heel wat fietsverkopers pijn deed, blijkt de heropening een ongezien succesverhaal. 

"Je moet weten: maart, april, mei, dat is het hoogseizoen voor fietshandelaars", vertelt Filip Rylant van Traxio. "Net dan moesten die winkels dicht. Wij hoorden van dalingen in de verkoop in april tot -60 procent, en dat zijn dan nog grote winkels die dat nog wat konden compenseren met onlineverkoop. De kleinere zaken hebben het soms nog zwaarder gehad."

De lockdown kon dus niet slechter vallen qua timing, bevestigen alle fietsverkopers die onze redactie contacteerde. Een verloren seizoen? Niet dus, zo blijkt nu. "Het hoogseizoen lijkt gewoon te zijn opgeschoven", horen we bij Fietsen De Zwaluw in Rumst. "De dip was diep, maar de piek nu is minstens even hoog." Daar spreken ze van een verviervoudiging van de verkoop in vergelijking met dezelfde week vorig jaar.

(Lees verder onder de foto)

Extra sluitingsdag

En overal klinkt eenzelfde geluid: "De voorbije week (de eerste week na de lockdown, red.) was gewoon hallucinant", zegt Marc Groven van iBike, dat verschillende filialen in het Antwerpse heeft. "Het is hier een beetje te druk", zegt Tony Bauwens van Mega-Cycle in Deerlijk. "We hebben mensen en tijd te kort."

De klant heeft ons teruggevonden. We zitten aan een veelvoud van de gebudgetteerde omzet

Hanne Poppe, woordvoerster van Colruyt, dat ook fietsenketen Fiets! in handen heeft

Het kan nog straffer: Fietsen Loix in Sint-Truiden heeft door de grote drukte zelfs een extra sluitingsdag ingevoerd om naast de verkoop ook de fietsherstellingen te kunnen bijbenen. "De eerste twee dagen kregen we rond de 200 herstellingen binnen, dat aantal halen we normaal pas op 14 dagen."

Ook bij Fiets!, de keten die nu in handen is van Colruyt, spreken ze van "een heel goede week". "De klant heeft ons teruggevonden. We zitten aan een veelvoud van de gebudgetteerde omzet", zegt Colruyt-woordvoerster Hanne Poppe. "Er is vraag naar elk type fiets: sportieve fietsen, stadfietsen en vooral e-bikes."

Hoe dat komt? "De coronacrisis lijkt bij heel wat mensen de ogen hebben geopend", klinkt het bij Traxio-woordvoerder Rylant. "Mensen kiezen er nu voor om minder met het openbaar vervoer te gaan werken en meer met de fiets. En heel wat mensen hebben zich nu neergelegd bij een fietsvakantie deze zomer. Dus dat heeft de vraag ook wat vergroot."

"Alles loopt leeg"

Het lijkt dus wel goed te komen met fietshandelaars na de coronacrisis. Of zit er toch een addertje onder het gras? "Wat wel opvalt: instapmountainbikes en instapracefietsen kennen een enorm succes", observeren ze bij Fiets!. En dat merken ook de andere fietswinkels, in die mate zelfs dat ze klanten moeten beginnen teleurstellen als die specifiekere wensen hebben.

Racefietsen tussen de 1.000 en de 1.500 euro zijn bij heel wat fabrikanten gewoon op

"Alles loopt leeg. Racefietsen tussen de 1.000 en de 1.500 euro zijn bij heel wat fabrikanten gewoon op", klinkt het op meerdere plaatsen. "Bij sommigen is het nu zelfs al wachten op de reeksen van 2021."

(Lees verder onder de foto)

Archiefbeeld ter illustratie.
2017 Tim de Waele

Ook dat is een nawee van de coronacrisis, zegt Marc Groven van iBike. "Als zo'n fabrikant 1 component niet heeft, kan een fiets niet worden gemaakt. En veel van die componenten moeten uit Azië komen, waar heel wat fabrieken stilgelegen hebben."

De meeste middelgrote tot grote fietszaken denken dat ze nog wel even toekomen met hun eigen voorraad. Maar wie een nieuwe racefiets op maat wil bestellen, zal in het beste geval moeten rekenen op lange(re) wachttijden. 

"Voor sommige racefietsen is het bij ons al vaak zo dat we moeten zeggen: ofwel koop je iets dat wij hebben staan, ofwel niets", zegt Groven nog. "Dat baart mij wel wat zorgen voor de komende weken en maanden." 

Meest gelezen