Creamoda zet Belgische mode deze week in de kijker via Instagram Stories

Van maandag 8 juni tot zondag 14 juni organiseert de Belgische modefederatie Creamoda de #ikkoopbelgisch Insta Story Week. Met dit initiatief willen ze, in samenwerking met 29 influencers en mamablogsters, zo’n 50 Belgische modemerken in de kijker zetten via Instagram-verhalen.

vwh

Belgische ontwerpers hebben er - net als iedereen - bizarre tijden op zitten. Hun winkels moesten noodgedwongen de deuren sluiten op 18 paart. Om hen nu een hart onder de riem te steken en meer visibiliteit te geven, wijdt Creamoda hun Instagram Stories de komende week volledig aan outfits van Belgische designers. “In deze periode is #ikkoopbelgisch en #winkelhieren relevanter dan ooit. “Bijzondere tijden scheppen vaak ook bijzondere kansen. Zowel tijdens de verplichte sluiting als na de heropening van de modesector zien we dat de roep om lokaal en Belgisch te kopen, steeds luider klinkt”, zegt Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijke bij Creamoda in een persbericht.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Verschillende influencers trekken in dat kader kleding van eigen bodem aan. Onder meer ex-presentatrice Inge Moerenhout en Anne Cornut, op Instagram bekend als Mama van Vijf, doen mee. “Ik doe mee om Belgische mode een hart onder de riem te steken”, schrijft Cornu bij een van haar verhalen in kleding van Pluto Lingerie. Styliste Sophie Van de Vyver draagt ook haar steentje bij. Zij zal in de loop van de week ook haar man inschakelen om zowel Belgische vrouwenmode als mannenmode te tonen.

“Het ensemble van merken die we visibiliteit geven tijdens de campagne is zeer gevarieerd. Het betreft zowel dames- en heren prêt - à - porter, homewear, nightwear en lingerie als kindermerken. Sociale media speelt sowieso al een belangrijke rol in onze sector maar de kanalen zijn tijdens deze coronaperiode alleen maar relevanter geworden. Instagram is belangrijk om de communicatie met klanten te onderhouden en collecties in de spotlight te zetten”, zegt Luyckx.

Digitale kennismaking

Eind maart, aan het begin van de lockdown, lieten een aantal Belgische ontwerpers van zich horen in een open brief. “Vergeef ons, deze manier van kennismaken is niet van onze gewoonte. Wij zijn stuk voor stuk storytellers en onze verhalen doen het zoveel beter in onze zorgvuldig ingerichte winkels dan op uw scherm”, stond er onder meer in. “U onderdompelen in ons universum en een rondleiding op maat geven door onze collecties, dàt geeft ons energie. We zoeken naarstig naar manieren om u ook digitaal te raken, maar -eerlijk is eerlijk- opvallen in die zee van internationale merken, slorpt energie.”

Deze digitale modeweek brengt Belgische mode opnieuw onder de aandacht en dat is slechts een begin. In het najaar - van 12 tot 18 oktober - zal de tweede editie van de Week van de Belgische Mode, een initiatief van Creamoda en de Mode Unie, plaatsvinden. Het doel? Bewustzijn creëren over de voordelen van het kopen van Belgische mode en van de troeven van het shoppen in een lokale modewinkel.

Meer informatie over Belgische merken vind je vanaf juni op de vernieuwde website www.ikkoopbelgisch.be

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer