Make-upartieste doet boekje open over racisme in Brusselse M.A.C-winkel: “Klanten met Afrikaanse roots moest ik volgen in de winkel zodat ze zeker niets zouden stelen”
Drie jaar geleden werkte de Britse Karla Quiñonez Leon in een winkel van cosmeticamerk M.A.C in Brussel. Maar wat op papier haar droomjob moest worden, viel in realiteit zwaar tegen. Leon vertelt op Instagram hoe ze keer op keer met racisme te maken kreeg. “De manier waarop ze met zwarte mensen bij M.A.C omgaan, is walgelijk.”
Het was even slikken voor Leon toen ze zag dat haar voormalige werkgever M.A.C Cosmetics een verklaring postte die de Black Lives Matter-beweging steunde. De make-upartieste kreeg meteen flashbacks naar de tijd dat ze in Brussel voor het merk werkte.
“Ik droomde er altijd van om bij M.A.C aan de slag te gaan. Het was mijn doel om zwarte vrouwen te helpen bij het vinden van de juiste make-up. Maar ik was zo naïef om te denken dat ik zou werken op een plek waar gelijkheid en zwarte levens er echt toe doen”, schrijft ze op Instagram. De realiteit was anders.
“Ik werd gevraagd om klanten met Afrikaanse roots te volgen door de winkel zodat ze zeker niets zouden stelen. Daarbovenop zei mijn ex-manager ook dat ik ‘te voorzichtig’ was met zwarte klanten. Ik moest hen ‘ruwer behandelen omdat ze die pijn wel aankunnen en gewoon zijn’. Na die opmerkingen moest ik huilen, onderweg naar huis. Ik hield van de klanten.”
De tekst gaat verder onder de foto.
Maar dat was niet het enige wat Leon moest verduren. “Mijn baas vertelde me vaak dat ik alleen aangenomen werd omdat ik zelf zwart ben en zo gemakkelijker producten kan verkopen aan zwarte klanten. Omdat zwarte klanten de witte werknemers niet vertrouwden. Ik ga niet zeggen dat M.A.C slecht is, maar dit is ook niet goed. Je moet mensen behandelen hoe je zelf behandeld wil worden. Wees beter en doe beter.”
Cosmeticamerk M.A.C reageerde intussen op hun Instagrampagina. “We hebben de afgelopen weken bij M.A.C Cosmetics Belgium geluisterd en nagedacht over de pijnlijke ervaringen die moedig gedeeld werden op sociale media. We willen jullie bedanken dat jullie de kracht vonden deze verhalen met ons te delen en ze openbaar te maken. We zijn ervan overtuigd dat het begin van een verandering start met luisteren. Dat hebben we ook gedaan. Luisteren leidt tot leren. Alles wat we gehoord en geleerd hebben, helpt ons bij het op zoek gaan naar hoe we dit aan kunnen pakken.” De beautygigant lijkt het nochtans altijd wél goed te doen op vlak van diversiteit. Zo hadden ze al verschillende campagnes die in teken stonden van jezelf graag zien, en ook in hun assortiment zijn alle huidskleuren goed vertegenwoordigd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Vrouwen met zulke lippen kunnen verrassingspakketten zijn”: wat verklapt de vorm van je lippen over jou?
-
Livios
Dit zijn je tuinklussen voor de maand mei: “Geen nachtvorst meer vanaf dan”
Mei is dé lentemaand bij uitstek. Alles ziet er fris en groen uit en je tuin wordt gekleurd door nieuwe bloemetjes. In de moestuin groeien je groentjes stevig door en je hoeft geen schrik meer te hebben voor vorst. Dat betekent dus dat er flink wat klusjes af te checken zijn. Bouwsite Livios weet hoe de kalender voor mei er precies uitziet. -
PREMIUM
Charlotte, dochter van de baas, wordt nu CEO van modebedrijf Bel&Bo: “Ons horrorjaar was een leerschool voor me”
“Het is nooit het perfecte moment om een bedrijf over te nemen. Daar ben ik het bewijs van.” In de Belgische mode neemt een nieuwe generatie de leiding. Bij Bel&Bo stapt CEO Michel Delfosse op en neemt zijn dochter, Charlotte (35), het roer over. Schipperend tussen traditie en vernieuwing, tussen ambitie en moederwarmte. Hoe vindt ze haar eigen weg? “In 2018 was ik hier nog niet klaar voor.” -
-
Van kaaklijn om U tegen te zeggen tot ‘hunter eyes’: hoe onschuldig is ‘looksmaxxing’, de nieuwe online trend voor jongemannen?
-
PREMIUM
Kan je jezelf écht mooier eten? Expert legt uit wat werkt voor een mooiere huid: “Dit verzacht acne”
Onze huid is een tweezijdig orgaan. De buitenkant verzorgen we met allerlei crèmes en serums, maar hoe zit het met de binnenkant? Als we enkel smeren, verzorgen we onze huid dan maar voor vijftig procent? Onderzoeksarts Jetske Ultee legt uit welke rol voeding en supplementen in je skincareroutine kunnen spelen: “Mensen die dit eten vinden we vaker knap en gezond.” -
Minder acne, rimpels of schilfertjes door filters op je douchekop: werkt het echt? 3 experts reageren op de hype
Dof haar, veel acne of een droge huid? Hoog tijd om een nieuwe douchekop of een speciale waterfilter te kopen, zeggen Chinese wetenschappers. Dermatologen Griet Voet, Thomas Maselis en BV-kapper Jochen Vanhoudt verklappen of zulke filters, die fans vergaren op sociale media, wel echt werken. -
Frankrijk wil mensen die bij Shein shoppen een boete laten betalen
-
Zweedse apotheek verbiedt bepaalde skincare onder de 15 jaar. Welke producten zijn wél geschikt voor de jonge huid?
-
HLN Shop
Op zoek naar een moederdagcadeau? Een handvol inspiratie, ook van dé mama/oma van Vlaanderen
Als er iemand een cadeau verdient voor uitzonderlijke inzet en nooit aflatende toewijding, dan zijn het onze moeders wel. Moederdag op 12 mei vormt dan ook de perfecte gelegenheid om diegene die zoveel voor je doet iets terug te geven. Geen idee hoe je jouw mama kan verrassen? HLN Shop zocht vijf bijzondere moederdagcadeaus uit. -
Een wondermooie vrouw, maar is ze echt? Bekend merk belooft nooit met AI te werken voor hun advertenties
Een Belgische vrouw op vijf zou vijf jaren van haar leven inruilen voor een perfect lijf en uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Dove. En het grootste gevaar is nog op komst, waarschuwt het verzorgingsmerk. “Onderscheiden wat echte schoonheid is en wat door AI is gemaakt, zal moeilijker worden.” Het merk onderneemt nu stappen om die evolutie tegen te werken. -
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer