Tesla's Model Y heeft lakproblemen, maar wie klaagt mag een jaar lang geen Tesla meer kopen
Kopers van de nieuwe Tesla Model Y klagen over lakschade. Maar wanneer ze hun auto willen inleveren, dreigt Tesla sancties op te leggen: een clausule stelt de fabrikant in staat kopers een jaar lang geen gelijkwaardige Tesla te leveren.
De meeste klanten van de nieuwe Tesla Model Y lijken erg blij met hun auto. Ze posten volop selfies online met hun nieuwe elektrische SUV. De kwaliteit van de Model Y, die sinds 13 maart 2020 in de VS wordt geleverd, ziet er heel behoorlijk uit. Ook met de auto zelf - zeg maar een hoge cross-over op basis van de Model 3 - zijn de meeste kopers zeer tevreden.
Op forums zijn echter steeds vaker foto’s te zien van vers afgeleverde modellen Y met opvallende lakschade. Ook wordt gemeld dat klanten hij het afhandelen van claims een verrassende Tesla-contractclausule wordt getoond, die ook in Europa van toepassing is. Als je jouw Tesla onmiddellijk na aankoop retourneert, kun je een jaar lang niet hetzelfde model in de speciale uitrusting kopen, zo meldt het Duitse Auto Motor und Sport.
De lakproblemen schijnen vooral voor te komen bij witte Tesla's, omdat er bij de kleur wit minder lagen worden aangebracht. Het Model Y heeft ook incidenteel andere problemen. Klanten klagen onder meer over verkeerd bevestigde portierrubbers en het ontbreken van stoffering op een bepaalde plaats in de bestuurdersstoel.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
Een tuinhuis ziet er niet alleen leuk uit, het is ook een praktische meerwaarde én verhoogt de veiligheid rond je woning. Je meubels, gereedschap en e-bike staan er immers droog en buiten bereik van mogelijke malafide passanten. Bovendien kan je je tuinhuis omvormen tot een charmant toevluchtsoord op wisselvallige dagen of functionele werkruimte. Bouwsite Livios geeft uitleg over de verschillende types. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Gouden Giro
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s vormt nog altijd een groot probleem. Gelukkig zijn er ook andere zaken dan de kilometerteller waaraan je kan aflezen of de gereden afstand realistisch is. We zetten enkele tips op een rijtje. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWilly VDH
Anoniem
Stefaan Manssens
wesley christiaens
Hendrik Patyn