Direct naar artikelinhoud
Facebook

Facebook bindt in na boycot adverteerders en zal scherper letten op racistische reclames

Mark Zuckerberg.Beeld AFP

Facebook zal strenger optreden tegen reclames die racistisch of discriminerend van aard zijn. Die hangen zelfs verwijdering boven het hoofd als ze afkomstig zijn van politici, zo maakte topman Mark Zuckerberg bekend. Hij reageerde daarmee op een boycot van adverteerders waarbij zich steeds meer bedrijven aansluiten.

en

Facebook ligt al een tijdje onder vuur omdat het bedrijf te weinig aan racisme een haatdragende berichten zou doen op zijn sociale netwerken Facebook en Instagram. Een oproep tot een boycot van Amerikaanse burgerrechtenbewegingen leidde ertoe dat steeds meer bedrijven aankondigen niet meer te adverteren op die netwerken.

Lees ook

Drie outdoor kledingmerken willen Facebook raken waar het pijn doet: in de portemonnee

Vrijdag was de Amerikaanse tak van Unilever het grootste bedrijf dat daartoe besloot. Andere ondernemingen die zich achter de boycot schaarden waren telecombedrijf Verizon, de Amerikaanse tak van autofabrikant Honda en outdoorkledingbedrijven Patagonia en The North Face.

Vrijheid van meningsuiting

Eerder trad Facebook nog niet op tegen reclames van politici. Omstreden uitlatingen of berichten van politici zullen nog altijd wel zichtbaar blijven, maar kunnen ook een label krijgen dat de inhoud de gebruikersvoorwaarden van Facebook en Instagram schendt. 

Zuckerberg wilde die stap tot nu toe nooit zetten. Net als voorgaande keren wees hij op de vrijheid van meningsuiting en meende hij dat het beter was om berichten van politici wel te tonen zodat mensen zouden kunnen zien wat ze precies zeiden.

Ook berichten met informatie over verkiezingen en het stemmen daarin zullen standaard een label krijgen. Dat moet gebruikers doorsturen naar een Facebook-pagina met informatie van de autoriteiten.