Vertraging vluchten Brussels Airport: ‘Verhaal dat al acht jaar aansleept’

© Belga

“Alles wordt zo krap gepland, dat het misloopt bij het minste dat er iets ongepland voorvalt.” Dat zegt de liberale vakbond ACLVB over de problemen die maandag optraden bij afhandelaar Swissport op Brussels Airport. “Er is nu een voorlopige oplossing, we kunnen alleen maar hopen dat het de volgende vakantieperiodes niet opnieuw verkeerd gaat.”

Er wordt niét actiegevoerd bij afhandelaar Swissport op Brussels Airport. De vertragingen met een aantal vluchten van bijvoorbeeld Brussels Airlines zijn het gevolg van een personeelstekort bij de afhandelaar. Dat zegt Sandra Langenus van de socialistische bediendebond BTB.

Volgens de vakbondsvrouw zijn de problemen het gevolg van een samenloop van omstandigheden. Er werden volgens haar onlangs een aantal contracten stopgezet, het is met de kerstvakantie sowieso een drukke periode, en door het slechte weer hadden enkele vluchten vertraging waardoor er een piek kwam in het aantal te behandelen toestellen. Dat kon met het aanwezige personeel niet gebolwerkt worden, klinkt het. Er wordt gezocht naar een oplossing.

Het personeelstekort bij Swissport is volgens Kurt Callaerts van de christelijke vakbond ACV-Transcom de fout van de afhandelaar zelf. “Niks staking. Swissport plande gewoon te weinig personeel en dat wreekt zich! Boontje komt om zijn loontje…”, tweet de vakbondsman.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

“Verhaal van elke dag”

Net als zijn collega’s van de andere bonden, zegt ook de liberale vakbondsman Thierry Vuchelen dat er een personeelstekort is bij Swissport. “Dit is het verhaal van elke dag. De bezetting klopt theoretisch op de Excel-files die de directie voorlegt, maar alles wordt zo krap gepland dat bij het minste dat er iets ongepland gebeurt, er in de praktijk vertragingen opduiken. Meestal gaat het om een of twee toestellen, maar af en toe lopen de problemen op.”

Concreet zou maandag vooral de ontijzeling van de vliegtuigen roet in het eten hebben gegooid. “Daarvoor werden mensen uit de gewone ploegen gehaald, waardoor deze laatste met tekorten kampten”, aldus Vuchelen. De directie rekende er nadien volgens hem op dat de mensen wel overuren zouden kloppen, maar die weigerden. Dat leidde tot vertragingen tot een uur voor bijvoorbeeld vluchten van Brussels Airlines.

Het verhaal van de vakbonden loopt op verschillende punten uiteen met wat de directie van Swissport verklaarde. Zij sprak eerder van een “stiptheidsactie van enkelen” en is van mening dat er eigenlijk te veel personeel is voor de kalme maanden januari en februari.

De directie ontkent ook dat er tijdens een gesprek maandag toegevingen werden gedaan aan het personeel, wat volgens Vuchelen nochtans wel het geval is. Een aantal mensen zouden volgens hem vanaf dinsdag meer uren krijgen. “De oplossing die vandaag werd op tafel gelegd, zal tijdelijk soelaas bieden, maar we hopen dat tijdens de volgende vakantieperiodes dezelfde problemen niet opnieuw zullen opduiken.”

De vakbondsman pleit alvast voor structurele oplossingen voor “het permanente personeelstekort en het gebrek aan langetermijnvisie” bij Swissport.

“Mensen die zijn aangekomen in Zaventem en hun bagage niet onmiddelijk terugvinden vragen we om het formulier ‘ontbrekende bagage’, in te vullen”, klinkt het op de site van Brussels Airlines. Reizigers die vertrokken zijn uit Zaventem, maar op hun bestemming hun bagage niet meteen terugvinden kunnen terecht bij het onthaal.

Partner Content