Swissport na bagageproblemen op Zaventem: “Personeelstekort? Er is eigenlijk personeel te veel”

© Photo News

De bagageproblemen van maandagochtend op Brussels Airport waren volgens afhandelaar Swissport het gevolg van “een stiptheidsactie van enkelen in de bagagezaal”. Er is geen sprake van een personeelstekort, maar integendeel van een tijdelijk overschot in de kalme maanden januari en februari. Dat zegt Yves Panneels, die de communicatie voert voor Swissport.

vtvn

Volgens Panneels is een en ander nog een gevolg van het vertrek van de Indiase maatschappij Jet Airways vorig jaar. “Er werkten 110 voltijdse equivalenten voor dat contract. We hebben toen voorgesteld om iedereen aan boord te houden, maar het werk te herverdelen door bijvoorbeeld minder tijdelijken aan te werven in de zomer.”

Januari en februari zijn traditioneel de kalmste maanden in de luchtvaartsector, en dus werden in december afspraken gemaakt om “deze tijdelijke dip te overbruggen met zoveel mogelijk mensen aan boord”, aldus Panneels. “Want eigenlijk zitten we op dit moment structureel met een overtal.”

De stiptheidsactie van maandag zou dan veroorzaakt zijn door enkele werknemers die niet akkoord gingen om tijdelijk minder uren te werken dan de voorbije maanden. “Er waren geen uitzonderlijke omstandigheden op de luchthaven waardoor er een acuut personeelstekort had kunnen optreden”, zegt Panneels.

Panneels benadrukt dat de problemen zich situeerden in de bagagezaal, en niet bij het laden en lossen van de vliegtuigen op het tarmac. Volgens hem zouden er de komende dagen normaal gezien geen problemen mogen zijn.

Vakbond: “Verhaal dat al acht jaar aansleept”

“Alles wordt zo krap gepland, dat het misloopt bij het minste dat er iets ongepland voorvalt.” Dat zegt de liberale vakbond ACLVB over de problemen die maandag optraden bij afhandelaar Swissport op Brussels Airport. “Er is nu een voorlopige oplossing, we kunnen alleen maar hopen dat het de volgende vakantieperiodes niet opnieuw verkeerd gaat.”

Net als zijn collega’s van de andere bonden, zegt ook de liberale vakbondsman Thierry Vuchelen dat er een personeelstekort is bij Swissport. “Dit is het verhaal van elke dag. De bezetting klopt theoretisch op de Excel-files die de directie voorlegt, maar alles wordt zo krap gepland dat bij het minste dat er iets ongepland gebeurt, er in de praktijk vertragingen opduiken. Meestal gaat het om een of twee toestellen, maar af en toe lopen de problemen op.”

Concreet zou maandag vooral de ontijzeling van de vliegtuigen roet in het eten hebben gegooid. “Daarvoor werden mensen uit de gewone ploegen gehaald, waardoor deze laatste met tekorten kampten”, aldus Vuchelen. De directie rekende er nadien volgens hem op dat de mensen wel overuren zouden kloppen, maar die weigerden. Dat leidde tot vertragingen tot een uur voor bijvoorbeeld vluchten van Brussels Airlines.

Het verhaal van de vakbonden loopt op verschillende punten uiteen met wat de directie van Swissport verklaarde. Zij sprak eerder van een “stiptheidsactie van enkelen” en is van mening dat er eigenlijk te veel personeel is voor de kalme maanden januari en februari.

De directie ontkent ook dat er tijdens een gesprek maandag toegevingen werden gedaan aan het personeel, wat volgens Vuchelen nochtans wel het geval is. Een aantal mensen zouden volgens hem vanaf dinsdag meer uren krijgen. “De oplossing die vandaag werd op tafel gelegd, zal tijdelijk soelaas bieden, maar we hopen dat tijdens de volgende vakantieperiodes dezelfde problemen niet opnieuw zullen opduiken.”

De vakbondsman pleit alvast voor structurele oplossingen voor “het permanente personeelstekort en het gebrek aan langetermijnvisie” bij Swissport.

“Meer dan vijftig vluchten ernstig vertraagd”

Door het “acute personeelstekort” bij afhandelaar Swissport hebben zowat 55 vluchten op Brussels Airport maandag ernstige vertraging opgelopen. Dat zegt de christelijke vakbond ACV-Transcom maandagavond. Volgens de luchthaven, die spreekt van vertragingen voor “enkele tientallen vluchten”, zijn de problemen intussen grotendeels opgelost.

Net als de andere bonden wijst ook ACV-Transcom met een beschuldigende vinger naar de directie van de afhandelaar. “Ondanks de weersvoorspellingen anticipeerde Swissport niet op mogelijk extra werk die de winterse omstandigheden met zich konden meebrengen”, stelt vakbondsman Kurt Callaerts. “Swissport heeft enkel oog voor cijfers en heeft lak aan klanten, kwaliteit, passagiers en het eigen personeel.”

Ook Callaerts benadrukt dat er geen actie aan de gang was, zoals sommigen zeiden. De directie van Swissport bijvoorbeeld sprak van “een stiptheidsactie van enkelen in de bagagezaal”. “Het personeel van Swissport was net al het mogelijke aan het doen om de operaties draaiende te houden”, repliceert de ACV’er.

Hij wijst tot slot op de “ambigue” rol van de luchtvaartmaatschappijen. Als klant van de afhandelaars zetten ze volgens Callaerts de bagagebedrijven voortdurend onder druk qua prijszetting. “Alles is te duur en moet sneller, meer flexibel.” Zo komen de sociale relaties in de afhandelingsbedrijven onder hoogspanning. Als er dan iets gebeurt, aarzelen de maatschappijen volgens de vakbondsman niet om meteen de schuld bij de afhandelaars te leggen.

Bij Brussels Airport is te horen dat de vertragingen ondertussen weggewerkt zijn. Mogelijk moeten een aantal passagiers nog wat langer wachten op hun bagage dan normaal, zegt woordvoerster Anke Fransen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen