Direct naar artikelinhoud
Reclame

Frankrijk bant Nederlandse reclamespot die ‘angst zaait’ voor ecologische impact auto’s

Frankrijk bant Nederlandse reclamespot die ‘angst zaait’ voor ecologische impact auto’s
Beeld RV

In Frankrijk is een televisiespot voor elektrische fietsen verboden. Volgens de Franse waakhond voor reclame creëert de Nederlandse reclame een ‘klimaat van angst’ rond auto’s en schuift het de impact van de klimaatproblemen in de schoenen van de auto-industrie. 

In de videospot, die eerst reclame voor wagens lijkt te maken, is een glimmende zwarte auto te zien waarin rokende schoorstenen, lange files en auto-ongelukken worden weerspiegeld. De zwarte wagen smelt weg, waarna de elektrische fiets van het Amsterdamse fietsbedrijf VanMoof verschijnt. De boodschap daarbij luidt “time to ride the future” (tijd om de toekomst tegemoet te rijden). 

Het filmpje was twee weken geleden al te zien op de Nederlandse en Duitse televisie, maar in Frankrijk werd de reclamespot verboden. Volgens de Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARRP), de Franse bevoegdheid die zich bezighoudt met de regularisatie van reclame, overtrad de video de regels. De Franse regelgeving stelt namelijk dat reclame geen angst of lijden mag tonen. “Sommige beelden in de reflectie van de auto zijn, volgens ons, ongenuanceerd en ze brengen de hele auto-industrie in diskrediet”, klinkt het in een brief van ARRP naar VanMoof. “De beelden van de fabrieken/schoorstenen en een auto-ongeluk creëren een klimaat van angst. Ze moeten dus worden aangepast”, luidt het verder. 

Frankrijk bant Nederlandse reclamespot die ‘angst zaait’ voor ecologische impact auto’s
Beeld RV

Reactie VanMoof

Fietsbedrijf VanMoof weigert het spotje aan te passen. “Het is verbazingwekkend dat autobedrijven hun milieuproblemen mogen verdoezelen, terwijl degene die deze kwestie ter discussie stelt wordt gecensureerd”, klinkt het bij Taco Carlier, mede-oprichter VanMoof. Volgens hem wil Frankrijk zijn auto-industrie beschermen nadat de verkoopcijfers kelderden tijdens de coronacrisis. Macron voerde recent een steunpakket van 8 miljard euro in voor de autosector nadat de verkoop in mei was gehalveerd. 

ARRP weerlegt die kritiek. “We kunnen het ons niet veroorloven om hele sectoren in een slecht daglicht te stellen. Dat is een belangrijke voorwaarde voor eerlijke concurrentie. Op sommige gebieden gaat die concurrentie te ver met beelden die niet nodig zijn, zoals de rook van fabrieksschoorstenen, die niets te maken hebben met de auto-industrie”, klinkt het bij hun woordvoerder.

De reclamespot: