radio 2

Zo pakt Maasmechelen Village de solden aan: “App waarmee je snel kan reserveren en winkeliers ondersteunen”

Maasmechelen Village gaat gebruik maken van een snelle reserveringsapp, om lange wachttijden in het winkelcentrum te vermijden. Wanneer je langs een winkel loopt met een lange wachtrij, kan je via de app een bezoekje reserveren en een half uurtje later terugkomen.

Met de nieuwe maatregelen en de solden voor de deur, staat de retailsector voor enkele uitdagingen. Vanaf morgen is funshoppen namelijk niet meer de norm. Tenzij je vergezeld wordt door een minderjarige of iemand die hulp nodig heeft, moet je alleen gaan shoppen en mag je maar 30 minuten in een winkel spenderen.

“Op het eerste gezicht worden mensen er niet echt vrolijk van”, begrijpt ook manager David Winkels. “We hebben dit al eens meegemaakt bij de heropening in mei. Dat is even slikken dat dat nu weer gebeurt, maar we denken er wel mee om te kunnen gaan.”

Het winkelcentrum maakt gebruik van een app om lange wachtrijen te vermijden. Die is in mei al uitgetest, maar wordt nu ook effectief gebruikt. “Als je in een wachtrij komt te staan, kan je met de app een bezoek reserveren. Zo kan je eerst naar een winkel met een minder lange wachtrij en even later de eerste winkel binnenwandelen”, legt Winkels uit. Zo valt de maatregel van 30 minuten weg, want je hebt een afspraak.” In Maasmechelen Village zijn meer dan 80 winkels. “Overal 30 minuten spenderen lukt toch niet”, vult de manager aan. “Ondanks de maatregelen kan je dus toch funshoppen.”

We gaan de maatregelen toepassen, maar funshoppen blijft bestaan

Karin Vally, de uitbaatster van La Bottega in Hasselt, roept de overheid op om steunmaatregelen uit te keren. Volgens haar gaat anders 90 procent van de winkels verloren. David Winkels begrijpt die bezorgdheid. “In een stad is het wat ieder voor zich op dat vlak. Ik kan aannemen dat dat niet evident is. Maar we mogen niet vergeten dat je in de maand juni de sperperiode kon omzeilen door de koppelverkoop. In de retail is daardoor toch al wel wat stock opgeruimd. We denken dat dit de mensen niet gaat weerhouden om te komen koopjesjagen, maar het zal natuurlijk wel anders zijn.”

“De evaring van de shopper staat centraal. We waken daar als uitbater over, hoe we die effectief kunnen garanderen. We willen de winkeleigenaars ondersteunen, zodat ze hun omzet halen. Steden moeten beginnen nadenken hoe ze de shoppingervaring kunnen verbeteren zodat ook de winkeliers tevreden zijn.”

Meest gelezen