Direct naar artikelinhoud
De beste tv-programma’s

Deze Vlaamse tv-programma’s hebben uw top van de ‘Beste 21’ net niet gehaald

Wat Als?Beeld VTM

De hele zomer lang kiest De Morgen de 21 beste cult-items van de 21ste eeuw. Na de top van de internationale tv-series, de beste boeken en de beste Belgische platen, maken we morgen de ‘21 Beste’ Belgische tv-programma’s van de 21ste eeuw bekend in de volgorde die u zelf bepaald heeft. Als voorsmaakje voor morgen krijgt u hier alvast de 10 programma’s die de top net niet gehaald hebben.

31. De Rechtbank (Vier)

Journalisten weten: wil je de menselijke conditie peilen, ga dan even langs op de rechtbank. Van dat poepsimpele uitgangspunt maakt Woestijnvis nu al negen seizoenen lang behoorlijk beklijvende tv. De camera registreert de processen die in openbare rechtszittingen passeren, maar juist de eerlijke, open blik zorgt ervoor dat de schandpaal altijd achterwege blijft.

De Rechtbank.Beeld Vier

30. Loslopend wild (Eén)

Toen Loslopend Wild eind 2012 voor het eerst op de kijker losgelaten werd, pitchten de makers de reeks als “comedy met een vrouwelijke touch”. Dat heeft er dan blijkbaar mee te maken dat de lach eerder opgewekt wordt door een gevoel van herkenning en plaatsvervangende gêne, veeleer dan door scherpe pointes. Wat er ook van zij, de kijker (m/v/x) omarmt deze al te menselijke comedyreeks intussen al acht jaar lang. Nieuwe seizoenen zijn op komst.

Loslopend wild.Beeld © VRT

29. Taboe (Eén)

Comedian Philippe Geubels loslaten op een groep mensen die op een of andere manier ‘anders’ zijn dan doorsnee, om de grenzen van de humor te verkennen. Het klinkt als een variant op het idee ‘Breng eens een lont naar het kruitvat’. Maar kijk, ook hier werkt de lach bevrijdend om recht te doen aan mensen die vaak al een leven lang geconfronteerd worden met al dan niet onbedoeld vervelende vragen en opmerkingen of erger. Een warm programma met scherpe humor is het redelijk unieke resultaat, goed voor één van de grootste Vlaamse kijkcijfertoppers van de voorbije jaren.

Taboe.Beeld VRT

28. Pano (Eén)

Onkruid vergaat niet, Pano(rama) evenmin. Het actuamagazine moet zowat het langst lopende format op de BRT/VRT zijn, na het Journaal, en heeft een roemrijke geschiedenis van onthullende dan wel spraakmakende reportages. De openbare omroep heeft in het verleden al moedige pogingen ondernomen om zijn meest kritische journalistieke tv-programma de nek om te wringen, maar vandaag oogt het programma met verkorte naam fitter en scherper dan ooit. Denk aan recente reportages over Schild & Vrienden of de cruciale eerste weken van de corona-uitbraak in ons land.

Pano.Beeld VRT

27. Het Huis (Eén)

Ook Het Huis is gestoeld op een klassiek en succesvol journalistiek principe: haal een interessante gesprekspartner weg uit zijn vertrouwde omgeving, en vraag hem of haar het hemd van het lijf op een plek waar wegkomen geen optie is. Tv-maker Eric Goens zocht die afgelegen plek niet verder dan zijn eigen villa. Geen bezwaar, want meestal slaagt hij er wel in om bekenden personen die ‘platgeïnterviewd’ lijken toch nog dat ene verschilmakende inzicht te ontlokken.

Het Huis.Beeld VRT - Het Nieuwshuis

26. Topdokters (Vier)

Je denkt: een dokter geneest patiënten. Einde verhaal. Topdokters bewijst dat je dan verkeerd denkt. Met dank aan dezelfde ploeg gedreven tv-makers van De Rechtbank, die tijdens de coronacrisis zelfs nog gauw een extra op de gezondheidscrisis geënte reeks uit de mouw schudden . Via de reportages bij topdokters krijg je niet alleen een inkijk in het gedreven engagement van mensen die tot de besten behoren in hun vak, maar ook in de wonderen van de medische wetenschap. Een programma met slimme mensen waar je zelf ook slimmer van wordt.

Topdokters.Beeld VIER

25. Ten oorlog (Eén)

In Ten Oorlog vertelt Arnout Hauben (eerst samen met Jonas Van Thielen en Mik Cops) de kleine verhalen van de grote wereldoorlogen. Ze doen dat in de vorm van wat je een reisreportage zou kunnen noemen. In de eerste seizoenen liepen ze de Europese frontlijnen af, daarna verschoof de focus naar België. Mooie, respectvolle tv, die ver weg blijft van de generaals en de standbeelden.

Ten Oorlog.Beeld VRT

24. Man bijt hond (Eén/VIER)

Man Bijt Hond gaf een nieuwe betekenis aan het concept ‘achter het nieuws’. Een magazine dat dagelijks met mild mededogen aandacht geeft aan de bekommernissen van gewone mensen: het is een van de meest innovatieve tv-formats van de voorbije decennia. Het programma overleefde, helaas, de verhuizing naar Vier niet. Opvolger Iedereen Beroemd haalt dezelfde mooie kijkcijfers en heeft vaak een spits idee, maar Man Bijt Hond, neen, dat is het niet.

Man bijt hond.Beeld Screenshot

23 Vive le vélo (Eén)

Ha, Vive le vélo. Zou er één programma meer gemist worden in deze coronazomer dan de dagelijkse tourkroniek van Karl Van Nieuwkerke & co. Weinig is zo zalig voor de thuisblijvende tv-kijker als des avonds, wanneer de zon al ver gezakt is, onderuitgezakt op de bank nog even het wielernieuws van de dag te consumeren, met nog een streepje talkshow en Frans toerisme dabei. Het tourloze surrogaat Vive la vie smaakte toch vooral naar surrogaat. Een afgeslankte versie van de ‘real deal’ tijdens de uitgestelde Ronde in september biedt hopelijk meer soelaas.

Vive le vélo.Beeld VRT

22 Wat als? (Q2)

Met dit mild-absurde en internationaal gelauwerde sketchprogramma bevestigde productiehuis Shelter zijn jonge reputatie als broedplaats voor frisse, licht anarchistische humor. De show was in eerste instantie bedoeld om de jonge nichekijker weer aan de buis te kluisteren, maar het programma werd, op algemeen verzoek, sindsdien meermaals herhaald, ook op familiezender VTM. Geweldige cast, geweldige humor. Het heeft nog niet de renommee van In De Gloria, maar het is eigenlijk even sterk.

Wat als?Beeld VTM

Wie haalt de ‘Beste 21 Belgische tv-programma’s’? U leest het morgen in De Morgen.