Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

‘Geef directeurs basisonderwijs meer middelen’

Lieven Boeven, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.Beeld BELGA

Directeurs van lagere scholen hebben niet altijd de middelen om een gedegen schoolbeleid te ontwikkelen. Dat werd tijdens de coronacrisis extra duidelijk. Daarom is meer geld nodig om directeurs te ondersteunen, zegt Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

en

Nu het begin van het schooljaar met rasse schreden nadert, gaat veel aandacht naar leerkrachten en leerlingen. Over schooldirecteurs hoor je weinig. Nochtans zijn zij het die ervoor moeten zorgen dat de afgesproken maatregelen en het onderwijsconcept uitgevoerd raken.

Vooral de directeurs in het basisonderwijs krijgen nu te weinig ondersteuning, meent Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. “Voor hen zijn er heel weinig middelen. Als je dan ziet dat onze basisscholen vorig jaar meermaals hebben moeten schakelen en hoe moeizaam dat bij sommige scholen ging, dan weet je dat er een structurele nood is aan meer ondersteuning.”

Boeve pleit dan ook om een enveloppe te voorzien voor die ondersteuning van basisschooldirecteurs. Geld dat dan gebruikt kan worden naargelang de noden. Boeve: “Die zullen in de ene basisschool anders zijn dan in de andere. Een school die bijvoorbeeld twee grote vestigingen heeft, kan dat geld gebruiken om op één plaats een verantwoordelijke aan te duiden. Andere directeurs kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om een administratief personeelslid aan te werven dat een aantal taken kan overnemen, om zelf bezig te zijn met pedagogische en organisatorische materies. Of scholen kunnen de middelen gebruiken om een goeie risicoanalyse te laten maken door een preventieadviseur.”

In het basisonderwijs is de nood aan ondersteuning van directeurs het hoogst, maar eigenlijk is er een opwaardering van de job van alle directeurs nodig, vindt hij. En moet er ook gekeken worden naar de loon- en arbeidsvoorwaarden van die directeurs. “Er zijn op dit moment (adjunct-)directeurs die nauwelijks meer verdienen dan hun eigen personeel. We merken in de praktijk dat het, nog los van corona, steeds moeilijker is om directeurs te rekruteren. Ook al is de wedde voor de meesten zeker niet het enige criterium om directeur te worden, in een samenleving waar waardering ook in loon getoond wordt is het belangrijk dat ook die kant goed zit.”

Makkelijker ingrijpen

En last but not least, moeten directeurs ook meer ruimte krijgen om een goed personeelsbeleid te voeren. “We zagen vorig schooljaar grote verschillen tussen scholen. Dat heeft voor een stuk te maken met feit dat het voor scholen niet zo gemakkelijk is om een volwaardig personeelsbeleid te voeren. Als je een team hebt vol enthousiaste en dynamische leerkrachten, dan is dat een stuk makkelijker werken dan als je een team hebt waar sommigen niet goed meewillen.”

Daarom is hij vragende partij om de functioneringsbegeleiding en evaluatie van leerkrachten te bekijken, waardoor het makkelijker moet worden om in te grijpen. “Dat betekent niet dat we plots een hoop mensen de wacht moeten kunnen aanzeggen. Maar als we horen dat er binnen een team een aantal mensen zijn die moeilijk functioneren en die daardoor de sfeer in de personeelskamer en de wijze waarop een school functioneert verstoren, dan moet je als directeur wel kunnen ingrijpen. Nu gaat dat moeilijk.”

Een volledige ondersteuning waarbij een directeur kan rekenen op een medewerker per 65 leerlingen, zou 390 miljoen euro kosten. “Maar we moeten realistisch zijn", vindt Boeve. “Tijdens deze regeerperiode wordt er 100 miljoen vrijgemaakt voor het basisonderwijs. Daarvan is een deel al besteed aan de ondersteuning van de leraren. Wij vragen dan ook dat de rest zeker naar de ondersteuning van de directeurs gaat.”

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) reageert eerder koel op de vraag van de topman van het katholiek onderwijs. “Ik voer sociale onderhandelingen liever niet op het publieke forum. Ik heb er alleszins geen weet van dat daar ooit al iemand beter van geworden is”, klinkt het.