Bugatti van koning Leopold III geveild voor recordbedrag van 10,7 miljoen euro
Een Bugatti Type 59 Sports uit 1934 die nog eigendom is geweest van de Belgische koning Leopold III, heeft zaterdagavond tijdens een veiling in Groot-Brittanië 8,5 miljoen pond (zowat 9,53 miljoen euro) opgebracht. Bij dat bod moet nog de commissie voor het veilinghuis Gooding & company gerekend worden, waardoor het totale kostenplaatje voor de koper uitkomt op 9,535 miljoen pond (zowat 10,7 miljoen euro). Volgens het veilinghuis gaat het om een nieuw wereldrecord voor een Bugatti.
De wagen maakte nog deel uit van het Bugatti Grand Prix-team in het raceseizoen 1934-1935. Hij werd, met René Dreyfus aan het stuur, derde in de GP van Monaco en won dat jaar ook de Belgische GP in Spa. Bugatti bouwde het voertuig nadien om tot een sportwagen, met een nieuwe versnellingsbak, aangepast chassis en koetswerk. Het werd in het zwart geschilderd en in 1937 verkocht aan koning Leopold III. De vader van wijlen koning Boudewijn was een liefhebber van Bugatti.
Het voertuig veranderde nadien nog vier keer van eigenaar, maar bleef hij al die tijd in zijn originele staat. Volgens het veilinghuis is de “57248" (chassisnummer) zonder twijfel de belangrijkste en meest originele van alle Bugatti-racewagens.
Ook een Bugatti Type 57S Atalante (1937) bracht zaterdagavond tijdens de veiling een recordbedrag voor dit type op, van 7,855 miljoen pond (8,8 miljoen euro). Er werden in totaal vijftien historische voertuigen te koop aangeboden, waarvan er nog enkele andere voor miljoenenbedragen onder de hamer gingen.
Zo bracht een Lamborghini Miura P400 SV Speciale (1971) ruim 3,2 miljoen pond (bijna 3,6 miljoen euro) op, een Bugatti Type 35C Grand Prix (1928) 3,935 miljoen pond (ruim 4,4 miljoen euro), eveneens een wereldrecord voor dit type Bugatti, een Aston Martin Ulster (1935) 1,583 miljoen pond (1,775 miljoen euro), een Vauxhall 30-98 OE-Type Wensum (1924) 1,247 miljoen pond (zowat 1,4 miljoen euro), een Aston Martin DB3S (1955) 3,011 miljoen pond (3,38 miljoen euro) en een Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Alpine Eagle Tourer (1919) 1,023 miljoen pond (1,15 miljoen euro).
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
Putten - of soms zelfs ‘kraters’ - in de weg zijn een pest voor elke bestuurder. Je kan er erg door schrikken, maar het kan ook ernstige schade toebrengen aan je voertuig, of zelfs een verkeersongeval veroorzaken. Elk jaar dienen er in Vlaanderen dan ook meer dan 500 mensen een schadeclaim in voor die putten. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk? Verkeersexperten geven advies. “De snelle opeenvolging van putten of de diepte van een put zijn argumenten die je kan aanhalen.” -
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
-
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit. -
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
-
Jobat
Je of u? Beste of geachte? Vriendelijke groeten of hoogachtend? Zo schrijf je in élke situatie de juiste mail
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
PREMIUM
“Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
Vijf jaar geleden leaste Carlos Cerrens (42) zijn eerste fiets via het werk. Vanaf dag één raakte hij verslingerd aan deze manier van woon-werkverkeer. “Uiteindelijk nam ik die fiets over voor 900 euro en verkocht hem tweedehands voor 2.000 euro”, vertelt hij. Maar dat is niet het enige (financiële) voordeel dat fietsen naar het werk hem al heeft opgeleverd. Carlos schetst hoeveel zijn huidige e-bike hem kost én opbrengt. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJOHAN WINKELS
Dylan De Taeye
xavier derck
Louis Reynders
Maarten Nijs