Direct naar artikelinhoud
Ruim 10.000 Vlaamse studenten al met ruime onvoldoende aan start academiejaar
Onderwijs

Ruim 10.000 Vlaamse studenten al met ruime onvoldoende aan start academiejaar

Beeld Copur VUB

Als binnen minder dan twee weken het nieuwe academiejaar begint, zullen ook ditmaal meer dan 10.000 studenten in Vlaanderen niet over voldoende leerkrediet beschikken om de gewenste opleiding aan universiteit of hogeschool te starten. Hun aantal is in vier jaar tijd met ruim de helft toegenomen. 

“Studenten kunnen te lang aanmodderen om dan pas na twee of drie jaar vast te stellen dat hun studiekeuze niet de goede was”, stelt CD&V- volksvertegenwoordiger en professor Brecht Warnez.

Bij het begin van het academiejaar 2018-2019 waren er liefst 10.170 studenten in Vlaanderen die geen einddiploma op zak hadden en onvoldoende leerkrediet hadden om het jaar te starten. Dat waren er 52 procent meer dan vier jaar eerder, zo blijkt uit de meest recente cijfers die Warnez, zelf professor bestuursrecht aan de UGent, bij bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) opvroeg. “De bedoeling van het leerkrediet was om studenten te stimuleren om een bewuste studiekeuze te maken en de hogeschool of universiteit aan te sporen de studievoortgang te bewaken. Dat blijkt echter niet te werken”, aldus Warnez.

Sinds 2008 krijgen studenten bij de inschrijving aan een unief of hogeschool in Vlaanderen een leerkrediet van 140 studiepunten. Om aan een volledig academiejaar te starten, dienen in principe telkens 60 punten te worden ingezet. Als de student slaagt, krijgt hij deze terug. Voor elke vak met een onvoldoende dat wordt ‘meegenomen’ naar het volgende jaar, verdwijnt er leerkrediet. “Zo houdt wie bijvoorbeeld voor de helft slaagt aan het begin van het tweede jaar nog 110 punten over, het jaar erop nog 80. Eens onder de 60 kan je eigenlijk geen volledig studiejaar meer starten. De universiteit of hogeschool kan een student met te weinig leerkrediet weigeren of - wegens niet langer gesubsidieerd - verhoogd inschrijvingsgeld vragen”, legt Warnez uit. En zo kan het dat een student met een zware rugzak aan nog af te werken oude vakken die in het derde jaar niet slaagt zonder diploma achterblijft.

Een student die niet de juiste richting heeft gekozen, wordt nu te laat tegengehouden, aldus het parlementslid, dat pleit voor een evaluatie en snellere bijsturingen. “De verloren jaren van deze studenten kosten de overheid, de ouders én de studenten zelf tijd en geld. We moeten hen bij het begin van hun studies sneller heroriënteren.”

Onder meer de KU Leuven heeft met haar ‘mijlpalensysteem’ een plan klaar om komaf te maken met het eindeloos meesleuren van vakken. Vanaf het academiejaar 2021-2022 krijgen studenten er nog twee jaar om te slagen voor alle eerstejaarsvakken. “In de UGent zal men voor 75 procent van de vakken een voldoende moeten scoren om het derde jaar te kunnen starten”, zegt Warnez. “Uiteindelijk moeten we tot een systeem voor heel Vlaanderen komen om studenten sterker te maken en het aanmodderen tegen te gaan.”