Snelste auto ter wereld nu te koop: van 0 naar 100 km/u in 1,9 seconde
De absurde sprinttijd is slechts een van de vele bijzondere kenmerken van de Japanse sportwagen Aspark Owl. Wie de 2000 pk sterke sportwagen wil kopen, moet 2,9 miljoen euro neertellen.
De Japanse supersportwagen is compleet elektrisch met een 2012 pk sterke aandrijflijn. Het koppel bedraagt maar liefst 2.000 Newtonmeter, de topsnelheid ligt op 400 km/u en de actieradius bedraagt 450 kilometer.
Dit alles zit verpakt in de laagste sportwagen ooit, want het dak van de auto komt met een hoogte van 99 centimeter nauwelijks boven het kruis van de gemiddelde Europeaan uit.
De Aspark Owl weegt 1.900 kilo, wat relatief licht is voor een elektrische auto met zo veel vermogen. De oorzaak zit in de koolstofvezel monocoque van slechts 120 kilo. Het bodywork weegt slechts 180 kilogram.
De auto wordt binnenkort geleverd aan klanten. Wie de wagen in het echt wil zien, kan volgende week terecht in Engeland op Salon Prive in Woodstock. Voorlopig worden slechts 50 exemplaren gemaakt. Een bestelling plaatsen kan hier.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
De Amerikaanse autobouwer Tesla wil op 8 augustus zijn eerste zelfrijdende taxi presenteren. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk vrijdagavond aangekondigd op zijn berichtendienst X (voorheen Twitter). -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageermichel blokland
Johnny L Verhoeven
Luc Snykers
Marnik Van Moorleghem
Mario Meuleman