Studie: coronacrisis leidt tot half jaar leerverlies en vergroot ongelijkheid
De coronacrisis heeft een zware impact op de leerprestaties van leerlingen in het (basis)onderwijs. Dat blijkt na analyse door de KU Leuven op de resultaten van toetsen die leerlingen in het zesde leerjaar binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen aflegden, de zogeheten interdiocesane of IDP-proeven.
De ongelijkheid tussen leerlingen nam significant toe, zowel binnen dezelfde school als tussen de scholen. Leerlingen lopen tot een half schooljaar aan leerachterstand op. "Het effect van de coronacrisis is groter dan wat verwacht zou worden op basis van de gemiste schooltijd", zeggen de experts.
"De leerlingen die in 2020 deelnamen aan de IDP-proeven halen gemiddeld lagere testscores in vergelijking met eerdere groepen", zegt Kristof De Witte, onderwijseconoom aan de KU Leuven. "De resultaten geven aan dat de coronacrisis en het sluiten van de scholen leidde tot significante leerverliezen en een substantiële toename van onderwijsongelijkheid."
Achteruitgang in bijna alle domeinen
De achteruitgang wordt vastgesteld in bijna alle leerdomeinen. Wetenschappen en Technologie ging het sterkst achteruit. Voor Frans en voor Nederlands daalden de leerprestaties. De testscores voor wiskunde daalden eveneens, maar voor Mens en Maatschappij verschilden de resultaten niet merkbaar van vorige jaren.
"Het effect van de coronacrisis is groter dan wat verwacht zou worden op basis van de gemiste schooltijd", stellen onderzoekers Kristof De Witte en Joana Maldonado. "Dankzij dit onderzoek kunnen we de gevolgen van de coronacrisis beter inschatten", aldus Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. "Laat ons nu samen volop inzetten op het wegwerken van die achterstand."
"Dit bewijst waarom de eerste weken in een schooljaar, zeker dit schooljaar, zo belangrijk zijn", zegt Machteld Verhelst, pedagogisch directeur van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. "Leraren stellen nu vast hoe groot de schade is bij hun eigen leerlingen en gaan niet zomaar over tot de orde van de dag. Door de doorlopende leerlijn van het leerplan voor het katholiek basisonderwijs, kan dat op de lagere school vlotter worden rechtgetrokken."
Grotere spreiding testscores
"Doordat de scholen gesloten waren tijdens de Covid-19 crisis, kan de thuissituatie van leerlingen sterker doorwegen in de leerlingprestaties", leggen De Witte en Maldonado uit. "We observeren in 2020 een grotere spreiding in de testscores voor Nederlands en wiskunde dan in de voorgaande jaren. De ongelijkheid steeg in 2020 binnen scholen met 17 procent voor wiskunde en 20 procent voor Nederlands. Tussen scholen nam de ongelijkheid toe met 7 procent voor wiskunde en 18 procent voor Nederlands."
De ongelijkheid binnen de scholen steeg dus sneller dan die tussen de scholen. Het leerverlies en de toename van ongelijkheid is het grootst in scholen met meer kwetsbare leerlingen en in een stedelijke context.
Wegwerken leerachterstand
"Onze pedagogische begeleidingsdienst maakt een prioriteit van het wegwerken van leerachterstand en de toegenomen ongelijkheid", zegt Machteld Verhelst. "Scholen zullen een tandje bijsteken om àlle leerlingen mee te krijgen, en kunnen daarvoor op onze hulp rekenen. Daarbij is ook het psychosociaal welzijn van de leerlingen een aandachtspunt.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Twintigste editie Grote Coronastudie: twee op drie Belgen vragende partij voor corona-app
-
65 kleuters in quarantaine en kinderopvang Wellenestje dicht nadat medewerker positief test op corona
De buitenschoolse kinderopvang Wellenestje op het Welleplein in Welle wordt tot zeker 2 oktober gesloten nadat een medewerker positief testte op Covid-19. Naast de medewerker en haar collega moeten daardoor liefst 65 kleuters in quarantaine. -
Vives-studenten volgen les in… bioscoop Kinepolis
De creativiteit viert hoogtij, om overeind te kunnen blijven in moeilijke tijden. Zo gaat de hogeschool Vives een samenwerking aan met Kinepolis. Het bioscoopcomplex in de Kennedylaan ligt hooguit een paar honderd meter van de hogeschoolcampus. Studenten gaan er dit academiejaar les krijgen in zaal 10, omdat ze meer plaats nodig hebben, in tijden van corona. -
-
Independer
“Hond van 35 kg zonder beveiliging op achterbank wordt projectiel van 1 ton”: zo vervoer je je viervoeter wél veilig in de auto
-
88
Opnieuw Crevits, weer Weyts, of iemand anders? Heel wat partijen azen op post van onderwijsminister
Heel wat partijen azen op de post van de toekomstig Vlaams minister van Onderwijs. CD&V-voorzitter Sammy Mahdi zegt woensdag het “domein opnieuw in handen” te willen nemen en kijkt bijvoorbeeld in de richting van voormalig onderwijsminister Hilde Crevits. Voor N-VA-voorzitter Bart De Wever mag Ben Weyts zichzelf opvolgen “als hij maar zijn broek aanhoudt”. Dat zeiden ze op een onderwijsdebat van de Directiecommissie van het Katholiek Basisonderwijs (DCBaO) in Antwerpen. -
Weyts wil dove en slechthorende kinderen een plek geven op reguliere basisscholen
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dove en slechthorende kinderen ook les laten krijgen in een gewone basisschool. Daarvoor ligt een decreet op tafel dat tweetalig onderwijs moet organiseren met Nederlands en daarnaast ook Vlaamse Gebarentaal (VGT). De minister voorziet daarvoor in inhoudelijke en financiële ondersteuning. Het plan werd maandag toegelicht tijdens een bezoek aan de basisschool Sint-Joris in Beernem, waar de mogelijkheden van tweetalig onderwijs al worden onderzocht. -
Geen scholenveldloop door corona, wel scholenloopweek als alternatief
-
Jobat
Foto op je cv of niet? En wat moet er zeker nog/niet op staan? “Dit is een vaak voorkomende fout”
-
Geen extra maatregelen tegen corona in Brussel: “Situatie is niet alarmerend”
De Brusselse provinciale crisiscel heeft maandag 21 september beslist om geen strengere coronamaatregelen in te voeren, ondanks de stijgende besmettingscijfers. De huidige toename van het aantal besmettingen was “te verwachten” en is dus “niet alarmerend”, zo klinkt het in een mededeling. -
Minder leerlingen per leerkracht dan tien jaar geleden
Het aantal leerkrachten is in tien jaar tijd sterker gestegen dan het aantal leerlingen. Dat blijkt uit statistieken die Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts vandaag bekendmaakt. “Het lerarentekort dat desondanks nog bestaat, heeft dus complexere oorzaken dan een personeelstekort”, concludeert de N-VA’er. -
PREMIUM
Bubbel van vijf, mondmaskers en kortere isolatie: welke knopen hakt de Nationale Veiligheidsraad door?