GAMEREVIEW ‘Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning’: een geval van ‘nog eentje en dan stop ik echt’ met bugs
gamesMet de stortvloed aan games die elk jaar uitkomen, is het logisch dat er af en toe een paar titels door de mazen van het net de obscuriteit in glippen. Soms verdiend, maar evengoed vaak onterecht, want de stomste reden kan al genoeg zijn om een topspel te laten falen. Sommige games verdienen nu eenmaal een beter lot dan ondanks goede kritieken in de vergetelheid verdwijnen. ‘Kingdoms of Amalur: Reckoning’, dat in februari 2012 werd uitgebracht, was zo’n game.
Op papier had het spel nochtans alles om een megasucces te worden: een mengeling tussen ‘God of War’ en ‘Skyrim’ die onthaald werd op lovende recensies en ook nog eens een geesteskind was van fantasyschrijver R.A. Salvatore en legendarische comicartiest Todd McFarlane. En toch was het spel een dusdanige flop dat het ook meteen ontwikkelstudio 38 Games over de kop deed gaan. Maar kijk, acht jaar later is ‘Kingdoms of Amalur’ terug opgestaan. Het is alleen spijtig dat het niet in betere conditie is.
Sterk verhaal
Niet dat deze fantasy actie-RPG plots een slecht spel blijkt te zijn, integendeel. Inhoudelijk blijft het spel nog steeds overeind. Het verhaal (slechte elfen versus goede elfen, bondig samengevat) is misschien niets wereldschokkends, maar dankzij het werk van R.A. Salvatore is de fantasiewereld van Amalur een bruisende, levende plek die bevolkt wordt door interessante personages en die naast het hoofdverhaal uitpuilt van de geinige sidequests. Bovendien bevat deze heruitgave naast het oorspronkelijke spel ook de twee DLC-pakketten en is er zelfs nog een derde uitbreiding aangekondigd die in 2021 het verhaal zal verderzetten.
Ook aan de gameplay is niet gemorreld: de gevechten voelen nog steeds vloeiend en gevarieerd en door de constante stroom aan nieuwe missies wordt dit al snel een geval van ‘nog eentje en dan stop ik echt’. Uiteraard zijn er hier en daar zaken die in de jaren sinds de release van de originele game door genregenoten zijn verbeterd of geperfectioneerd, maar al bij al krijg je nergens het gevoel dat je een hopeloos verouderd stuk software aan het spelen bent.
Glitches en bugs
Maar dat is zoals gezegd enkel inhoudelijk. Op technisch gebied is ‘Re-Reckoning’ een heel ander verhaal, jammer genoeg. Zo is het meteen duidelijk dat er op grafisch gebied niet veel meer gebeurd is dan een dun laagje nieuwe verf. ‘Kingdoms of Amalur’ was in 2012 al niet het meest oogverblindende spel, maar net daarom hadden wat op dat vlak toch op wat meer verbeteringen gehoopt. Maar gedateerde graphics zijn natuurlijk niet onoverkomelijk. Wat wel een stevige demper op de spelvreugde zet, zijn de talrijke bugs en glitches. Personages durven al eens een hoofd of ledematen verliezen of worden soms zelfs helemaal onzichtbaar, vloeren maken af en toe plaats voor een gapende afgrond, je zorgvuldig samengestelde uitrusting blijkt na het laden van je save plotseling vervangen te zijn door een heel andere set, en ga zo maar door.
Uitermate frustrerend, zeker in combinatie met de lange, lange laadtijden. Elke overgang naar een nieuwe locatie gaat gepaard met vaak tientallen seconden inladen. Een klein ongemak in de uitgestrekte overworld, maar dat verandert al gauw in een bron van ergernis tijdens de vele quests die je van gebouw naar gebouw sturen en telkens opnieuw een statisch laadscherm voorschotelen. Dat dit in 2012 op de vorige generatie consoles onvermijdelijk was voor een spel van deze omvang, is niet verwonderlijk. Maar het is onbegrijpelijk dat dit voor een heruitgave van een acht jaar oud spel op veel sterkere hardware niet beter geoptimaliseerd is.
Besluit
Het is moeilijk om ‘Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning’ van harte aan te bevelen of zelfs te bepalen op welke doelgroep deze nieuwe versie nu eigenlijk gericht is. Voor liefhebbers van uitgebreide actie-RPG’s is er amper iets verbeterd ten opzichte van de originele versie, en voor wie nu pas het bestaan van de titel ontdekt, gaan veel zaken te achterhaald en ouderwets aanvoelen. Heel jammer, want sommige games verdienen nu eenmaal een beter lot.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
-
KIJK. Mark Zuckerberg en zijn vrienden spelen schietspelletjes in ‘de bunker’
Mark Zuckerberg (39), oprichter van Facebook en baas van techbedrijf Meta, speelt ook al eens graag een spelletje met zijn vrienden. En hoe. De miljardair deelde onlangs een grappige clip op Instagram waarmee hij menig gamer meteen stikjaloers zal maken. In de clip wordt Zuckerberg ‘betrapt’ door zijn vrouw in wat hij zelf ‘de bunker’ noemt. -
GAMEREVIEW. ‘Troy: A Total War Saga’ experimenteert met geschiedenis en mythe
Met een compactere, snedigere, meer ‘to the point’ blijvende oorlogsgame rond de belegering van Troje doet de ‘Total War’-serie het rijk der mythen aan. Het resulteerde in een fascinerende, licht experimentele game. -
-
games
GAMEREVIEW WRC 9: de meest complete rallygame ooit (met een kleine ‘maar’)
-
games
GAMEREVIEW UFC 4: ideaal om stoom af te laten bij hete temperaturen
Fans van mixed martial arts hebben 2,5 jaar moeten wachten op de nieuwe game van UFC, kort voor ‘Ultimate Fighting Championship’. Ze krijgen geen sterk vernieuwde gameplay, wel enkele doordachte verfijningen, een prima tutorial en plezante extra’s. -
GAMEREVIEW ‘Microsoft Flight Simulator’: vooral voor wie vliegen bloedernstig neemt
Microsoft Flight Simulator is een visueel en technologisch wonder. Verwacht er alleen niet de gedreven pret in aan te treffen die je normaal gezien in een videogame zoekt: voor niet-vluchtsimulatorfreaks (want die bestaan!) is het hoogstens een rustgevende bezigheid. -
games
GAMEREVIEW. Je hebt ‘Marvel’s Avengers’ al eens gespeeld
-
GAMEREVIEW. ‘Battletoads’ is terug: lang niet zo frustrerend als vroeger, maar ook dat heeft nadelen
-
GAMEREVIEW. ‘Raji: An Ancient Epic’ is een vrouwelijke, poëtische ‘God of War’
Mythische gedrochten fileren met een slagwapen is iets wat er sinds God of War altijd ingaat bij gamers. De Indiase game Raji: An Ancient Epic brengt dat soort brute gameplay terug, maar geeft er een iets zachtere draai aan. -
games
GAMEREVIEW PGA Tour 2K21: veelbelovend, maar nog geen hole-in-one
Golf is niet meteen een spelletje dat een breed publiek weet te bekoren, maar in alle stilte zijn de videogames rond de sport de laatste tijd behoorlijk realistisch geworden. En als je hoort dat 2K Games hier tegenwoordig mee bezig is, dan weet je dat ook het spektakel in en rond de wedstrijden goed moet zitten. Of niet? -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?