Direct naar artikelinhoud
Verenigde Staten

Fred Perry stopt met verkoop bekende polo door succes bij Amerikaanse neonazi’s

Leden van de ‘Proud Boys’ met de bekende polo.Beeld REUTERS

Modemerk Fred Perry zal zijn zwart-gele polo niet langer verkopen. De reden: het kledingstuk is de voorbije jaren erg populair geworden bij de ‘Proud Boys’, een groep Amerikaanse neonazi’s. Dat melden verschillende Amerikaanse media.

“We hebben gemerkt dat het zwart-gele poloshirt een nieuwe en heel andere betekenis heeft gekregen in Noord-Amerika, door de associatie met de ‘Proud Boys’”, klinkt het in een mededeling. “We moeten er alles aan doen om ons hiervan te distantiëren.” Fred Perry benadrukt dat het bedrijf niets te maken heeft of wil hebben met het gedachtegoed van de ‘Proud Boys’.

De ‘Proud Boys’ werden in 2016 opgericht door Gavin McInnes, die steevast in uiterst rechtse hoek wordt gesitueerd. De groep staat bekend om zijn anti-moslim- en seksistisch taalgebruik. 

Fred Perry noemt het “ongelooflijk frustrerend” dat de groepering haar polo misbruikt had en het logo met de lauwerkrans “gebruikt had voor hun eigen doeleinden”.

‘Brits cultureel uniform’

Volgens het modemerk maken de kleren en het logo “deel uit van een Brits cultureel uniform” dat staat voor inclusiviteit, diversiteit en onafhankelijkheid. 

Enkele jaren geleden zei John Flynn, topman bij Fred Perry, nog dat het merk de waarden van oprichter Fred Perry, een voormalige winnaar van Wimbledon, nog steeds hoog in het vaandel draagt. “Fred was de zoon van een socialist (en parlementslid) uit de arbeidersklasse, die vervolgens een tenniskampioen werd toen dat nog een elitesport was. Na zijn tenniscarrière begon hij een bedrijf met een joodse zakenman uit Oost-Europa”, zei Flynn. “Neen, wij delen de idealen van de ‘Proud Boys’ dus niet”, voegt hij er vandaag aan toe. “Die zijn tegen onze waarden en tegen de mensen met wie we werken.”