Delhaize geeft u meer korting als u meer gegevens afstaat

De winkelketen Delhaize brengt een nieuwe klantenkaart en app op de markt. Hoe meer data u afgeeft, hoe meer korting u krijgt. Dat kondigt het bedrijf vrijdag aan.

U zag misschien ook al de reclameborden langs de weg waarin een tot op vandaag onbekend bedrijf laat weten dat ‘Delhaize niet de goedkoopste is’. Waar u zou kunnen denken dat het een van de concurrenten is die zich wil afzetten tegen de supermarktketen, blijkt het gewoon Delhaize zelf te zijn.

Met de campagne wil Delhaize zijn nieuwe app in het zonnetje zetten. Die vervangt de huidige klantenkaart. Het principe van punten verzamelen blijft hetzelfde. Als u 500 punten hebt verzameld, krijgt u 5 euro tegoed. Dat wordt wel digitaal in plaats van een bon. U kunt nog een fysieke klantenkaart aanvragen, maar u kunt ook alles via de app regelen.

Individuele kortingen

De grootste vernieuwing is dat de kortingen individueel zijn. En hoe meer data u geeft, hoe meer korting u krijgt, vooral op gezonde producten. Op producten met een hogere nutriscore, een schaal die aangeeft hoe gezond een product is, krijgen leden van ‘de club’ meer korting. Ze krijgen ook korting op producten die ze vaker kopen en meer korting dan andere klanten op bepaalde producten. Punten kunnen ook geruild worden voor aankoopbonnen bij partners als bol.com.

Delhaize wil zich met de nieuwe kaart afzetten tegen andere winkels. Het geeft toe dat het inderdaad niet de goedkoopste winkel is, maar wil zich op deze manier wel profileren als de gezondste. Daarnaast is het ook een mooie manier om privacywetgeving te snel af te zijn. Klanten worden verleid om meer privacy af te geven en geven daar expliciet toestemming voor te geven.

Maar Delhaize is ook gewoon de laatste in een lange rij van winkelketens die hun klantenkaart digitaliseren. Bij onder meer Colruyt is dat al het geval.

Meer