Direct naar artikelinhoud
CoronacrisisTeleconsultaties

Patiënten blij met teleconsultaties maar er gaat niets boven een echt doktersbezoek

Patiënten blij met teleconsultaties maar er gaat niets boven een echt doktersbezoek
Beeld BELGA

Patiënten die tijdens de lockdown gebruik konden maken van teleconsultaties waren daar erg tevreden over. Dat blijkt uit een studie die alle ziekenfondsen uitvoerden. Al gaat er volgens de patiënten wel niets boven een echt doktersbezoek. Vandaag wordt binnen het RIZIV bekeken of zulke raadplegingen op afstand doorgetrokken worden.

Een onvoorzien gevolg van de lockdown begin dit jaar was dat niet-dringende medische behandelingen en consultaties moeilijker konden doorgaan. Om dat te verhelpen, konden patiënten hun arts op afstand raadplegen via de telefoon of een videogesprek. Die bleken een groot succes: volgens het monitoringrapport Covid-19 van het RIZIV werden tussen maart en mei 2020 ruim 3,8 miljoen raadplegingen op afstand gefactureerd.

In een poging een evaluatie te maken, lanceerden de verschillende ziekenfondsen in ons land een bevraging bij patiënten. Ruim 8.000 leden van de mutualiteiten vulden een vragenlijst in, bijna 5.500 daarvan werden gebruikt voor het onderzoek.

Het merendeel van de antwoorden betrof een teleconsultatie bij huisartsen (78 procent), gevolgd door artsen-specialisten (11 procent), psychiaters (4 procent) en psychologen (3 procent). Een greep uit de resultaten: in 95 procent van de gevallen ging het om een telefonische consultatie, meer dan de helft van de tijd ging het initiatief van de zorgverlener uit en bij huisartsen was een kwart van die teleconsultaties om een voorschrift te verkrijgen, bij specialisten vooral om een gekend probleem op te volgen.

Tevredenheid

“Zevenenzeventig procent van de bevraagde patiënten toonde zich tevreden over de raadplegingen”, zegt Paul Callewaert in naam van het Nationaal Intermutualistisch College. “Hoewel de zorg nooit is stilgelegd, voelde dat voor veel mensen wel zo. De teleconsultaties waren voor veel mensen dan ook de enige uitweg om geholpen te worden. Dan is het logisch dat het zich vertaalt naar hoge tevredenheidscijfers. Al vertaalt die tevredenheid zich niet in euforie bij een genormaliseerde situatie”, zegt Callewaert.

Exact 80 procent van de bevraagde patiënten zegt immers een fysieke raadpleging te verkiezen boven een telefonische. 

Vandaag worden binnen het RIZIV gesprekken opgestart over de toekomst van zulke teleconsultaties. De mutualiteiten zullen er hun bevindingen voorleggen. Ook Domus Medica, dat de belangen van huisartsen behartigt, zal daar resultaten van eigen enquête op tafel leggen.

“Die liggen grotendeels in de lijn van wat de mutualiteiten vonden”, zegt Roel Van Giel, voorzitter van Domus Medica. “Ook huisartsen zien zulke raadplegingen op afstand niet als een vervanging van de fysieke consultatie, wel als een aanvulling. Net als de mutualiteiten denken we dat ze bijvoorbeeld handig zouden kunnen zijn om chronische patiënten verder op te volgen of andere patiënten vragen te laten stellen, zoals over hun medicatie.” (PG)