Deze ‘gewone’ leraars en experten moeten kwaliteit van Vlaams onderwijs verbeteren
De commissie Beter Onderwijs, opgericht door Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), is van start gegaan. Er werden zeven onderwijsexperts en zeven leerkrachten geselecteerd die concrete aanbevelingen zullen doen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. "Door mensen uit het werkveld in te zetten, zal het debat zich niet boven de hoofden van de leerkrachten afspelen", klinkt het bij voorzitter Philip Brinckman.
De slechte PISA-resultaten en de alarmkreten vanuit het werkveld hebben Vlaanderen eind 2019 wakker geschud: de kwaliteit van het onderwijs staat onder druk. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts besliste daarom om een commissie Beter Onderwijs op te richten. Die groep moet het onderwijsbeleid voeden met extra handvaten die breed gedragen worden door de leerkrachten.
De samenstelling van de expertengroep is vandaag bekendgemaakt op een persconferentie. De groep, onder leiding van Philip Brinckman, bestaat uit zeven academische onderwijsexperts en zeven leerkrachten. De zeven ervaringsdeskundigen komen uit alle onderwijsnetten en uit verschillende onderwijsniveaus. Ze werden geselecteerd uit 967 kandidaten, op basis van hun ervaring, expertise en motivatie.
Deze leraars en experten werden geselecteerd:
- Mohamed Al Farisi (Spectrumschool, Deurne)
- Philip Brinckman (Voorzitter)
- Johan De Donder (Maria Boodschaplyceum, Brussel)
- Bieke Defraine (Onderwijsinspectie, Vlaamse Gemeenschap)
- Wouter Duyck (UGent)
- Miranda Geens (De Puzzel, Begijnendijk)
- Charlotte Luyssen (De Vlinder, Tielt)
- Daniel Muijs (Ofsted, Londen)
- Charlotte Ringoir (Sint-Paulusinstituut, Gent)
- Mari Scotillo (Dolfijn, Rillaar)
- Tim Surma (Thomas More, …)
- Jan Vanhoof (UAntwerpen)
- Ann Verreth (Associatie KU Leuven)
- Kristiaan Versluys (UGent)
- Patrick Voet (Johannesschool, Wilrijk)
“Het was allesbehalve evident om een keuze te maken uit zoveel enthousiaste kandidaturen”, vertelt voorzitter Brinckman. “Dankzij deze toppers zal het debat zich niet alleen afspelen boven de hoofden van de leerkrachten zelf. We moeten eigenaarschap teruggeven aan de leerkrachten, zodat de leerlingen er beter van worden.”
Op dit moment is de commissie bezig met een analyse van het onderwijs
De commissie is eind augustus officieel van start gegaan en zal vanaf nu maandelijks vergaderen. “Op dit moment is de commissie bezig met een analyse van het onderwijs. Er wordt gekeken naar wat goed loopt, wat beter kan en wat we op welke termijn willen aanpakken", aldus Brinckman. "De laatste jaren is er in het onderwijs hard ingezet op onder meer persoonlijkheidsvorming, maar daardoor was er minder aandacht voor de leerinhoud, en dat zien we aan de PISA-resultaten. We zullen daar met de commissie dan ook erg hard op inzetten."
Aanbevelingen
De commissie zal volledig autonoom werken en heeft in principe tot het einde van het schooljaar om het onderzoek af te ronden. Dan moet het Vlaams Parlement zich nog over de aanbevelingen buigen. "We maken onze aanbevelingen zo concreet mogelijk, zodat leerkrachten ze zonder veel problemen kunnen gebruiken. We hopen uiteraard dat er iets mee zal gebeuren en dat ons werk niet voor niks zal zijn", besluit Brinckman.
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts, die de commissie in het leven riep, belooft alleszins om rekening te houden met de aanbevelingen. "Vlaanderen dankt zijn welvaart aan de onderwijskwaliteit in onze scholen. We moeten nu ingrijpen om de onderwijskwaliteit op te krikken. Er staan al grote hervormingen in de steigers, zoals de taalscreening in de kleuterklas en de Vlaanderen-brede proeven voor alle leerlingen. Maar ik wil ook gebruik maken van de expertise die bijvoorbeeld op de klasvloer aanwezig is.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
88
Opnieuw Crevits, weer Weyts, of iemand anders? Heel wat partijen azen op post van onderwijsminister
-
Gemeenschapsonderwijs GO!: “Lerarentekort nu dubbel zo groot als bij start schooljaar”
Het lerarentekort is nog verder toegenomen en is nu dubbel zo groot als bij de start van het schooljaar. Dat stelt het Gemeenschapsonderwijs GO! vast na een bevraging bij 523 scholen. -
PREMIUMPolitiek37
Gaan we naar een kortere zomervakantie? Vier Vlaamse partijen zijn al voorstander
Vooruit trekt in juni naar de kiezer met het voorstel om de zomervakantie in het onderwijs met twee weken in te krimpen. In ruil krijgen leerlingen een extra week vrij tijdens de krokus- en herfstvakantie. Een rondvraag van HLN leert dat vier van de zeven Vlaamse partijen voorstander zijn van een dergelijke hervorming. Pedagoog Pedro De Bruyckere ziet vooral voordelen voor kwetsbare leerlingen, maar er schuilt volgens hem ook een gevaar in een kortere zomervakantie. -
-
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
-
PREMIUM27
4 op de 10 scholieren vrezen ‘Big Brother’ tijdens én na de les: “We konden zelfs het computerscherm zien van leerlingen die thuis ziek zaten”
Steeds meer Vlaamse scholen kijken mee op de laptop van leerlingen via zogenaamde ‘monitoring software’. Daardoor maken 4 op de 10 scholieren zich zorgen over ‘Big Brother’ tijdens én na de les. Hun vrees is niet helemaal onterecht, getuigt directeur Rik D’hollander van het Gentse Sint-Paulusinstituut. “Ons eerste systeem was niet waterdicht.” -
PREMIUM9
Code rood in de klas: “Bij veel schrijnende thuissituaties voelen leerkrachten zich machteloos”
Twee op de drie leerkrachten ervaren drempels als ze in de klas aan welbevinden willen werken. Dit leert een exclusief onderzoek van de Sidekick Sam Academy. “Moeilijke thema’s mijden ze weleens, omdat ze er te weinig over weten.” Met welke uitdagingen worden leerkrachten geconfronteerd, maar belangrijker, welke tools hebben ze om hun hierin bij te staan? -
PREMIUM312
Op bezoek in de enige Vlaamse school die gsm’s zo streng verbiedt: “We wrikken die hoesjes wel open, hoor”
-
PREMIUM15
Siebe (18) zit op kot in een rusthuis: “Als mijn vriendin blijft slapen, zijn de andere bewoners extra nieuwsgierig”
-
Leerlingen in zorgopleiding niet klaar voor arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten: “Veiligheid en kwaliteit van zorg in het gedrang”
Leerlingen zijn na het zesde jaar gezondheidszorg in het secundair onderwijs niet klaar voor de arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten. Dat wijst een bevraging van de Belgische Federatie voor Zorgkundigen (BEFEZO) uit, meldt VRT NWS. Terwijl zorgkundigen steeds meer taken moeten uitvoeren, zou de kwaliteit erop achteruitgaan. BEFEZO trekt nu aan de alarmbel. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
Individuele aanpak van leerlingen zorgt voor veel werkdruk: 83% van de leerkrachten klaagt over onnodige administratie
13 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJonas Gent
Jacqueline Sels
Jacqueline Sels
Eddy Peeters
Luc Hauben