GAMEREVIEW. Sterven is een pretje in ‘Hades’
gamesFrequent sterven in een videogame werd populair met de Dark Souls-reeks, maar het blijft in de meeste van die games een onprettige gebeurtenis die je als speler maar leert accepteren. Hades hanteert ongeveer diezelfde formule, maar draait de propositie in zekere zin om: ieder overlijden levert je betere kansen op voor de volgende aanval, en een beter begrip van het verhaal.
Fuck dees, zegt Zagreus: de prins van de Griekse onderwereld is het beu in de donkere krochten waar hij is opgegroeid, onder de plak van zijn passief-agressieve pa Hades, en vertrekt richting het bovengrondse. Maar zijn spreekwoordelijke vleugels uitslaan heeft meer om het lijf dan alleen maar de voordeur openzetten, er doorheen lopen, en ze vervolgens weer hard achter zich dichtslaan: er zitten om te beginnen vier treurige onderwereldrijken (Tartarus, Asphodel, Elysium, en een tempel aan de Styx-rivier) tussen hem en de vrijheid, en die lopen ook nog eens bezaaid met vijanden die dodelijk, veelvuldig en lastig neer te hakken zijn. Tot je gewisse dood erop volgt, en je de hele trektocht weer opnieuw mag doen.
Weer een Soulsborne?
O nee, zeg je nu misschien: weer zo’n zogeheten Soulsborne-game (genaamd naar de aartsmoeilijke games Demon’s Souls, Dark Souls en Bloodborne), waarin sterven een half-masochistisch plezier is voor spelers die fan zijn voor dat soort games, en je een stalen discipline moet hebben om niet alleen alle obstakels opnieuw en opnieuw te ronden tot je een foutloos parcours aflegt naar het einde, maar ook de kleinste finesses van de game in je vingers moet zien te krijgen.
Laat me je meteen geruststellen: zo erg is het niet in Hades. Ja, je komt bijzonder vaak weer uit de bloedrode Styx gestapt, tot groot jolijt van je ouwe, en je moet vaak dezelfde weg herhalen. Maar de omgevingen zijn procedureel gegenereerd, waardoor je dus nooit krek dezelfde paden moet bewandelen of dezelfde tegenstanders voor je krijgt. En veel belangrijker nog: het zwaartepunt van de game zit hem in het moment waarop je opnieuw moet beginnen. Hoe vaker je sterft, hoe dieper je in tekstballondialogen kunt ingaan op het verhaal. En hoe sterker je je personage ook kunt maken: tegenover de vele keren dat je personage de moord steekt, staat een royale stroom van verbeteringen aan je vaardigheden en uitrusting, die iedere nieuwe charge wat minder lastig maken dan de vorige.
Weer een roguelite?
Het maakt van Hades een - nog zo’n term uit het boeventaaltje van de gamer – roguelite: een roguelike (met iedere speelbeurt compleet nieuwe kerkers, zoals de klassieke game Rogue uit 1980), maar dan light (je begint na het doodgaan van je hoofdpersonage niet helemaal van nul, maar behoudt een stuk van je progressie). De game komt daarmee in het gezelschap van titels als Spelunky, FTL, Rogue Legacy en Dead Cells. Alleen maken we ons sterk dat geen enkele van die titels zo’n respect heeft voor je persoonlijke keuzes: niet alleen krijg je een breed palet aan verbeteringen, upgrades en hulplijnen tot je beschikking (de Griekse goden helpen je soms zelfs een handje), maar iedere soort wapens waarvoor je kiest, van het harde kletterende staal tot schietwapens, is even impactvol.
Heb je bovendien al gemerkt hoe mòòi Hades is? De handgetekende klarelijngraphics maken het op zich al behaaglijk om in het spel te blijven. Een nieuwe topper van Supergiant Games, de Amerikaanse studio die in 2011 het indie-circuit op gang hielp trappen met Bastion, en die tour de force de afgelopen jaren verderzette met Transistor (2014) en Pyre (2017).
Hades is uit voor Nintendo Switch en pc.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Prince of Persia: The Lost Crown’ is een eigenzinnige game die de klassieke reeks eer aandoet
-
gamereview
Veel brood, veel spelen: worstelgame ‘WWE 2K 24' laat zien wie de koning is
“Don’t try this at home, school or anywhere!” De nieuwe worstelgame van WWE dropkickt met de deur in huis, grijpt een klapstoel en beukt er de concurrentie mee tegen de mat. Met dank aan een berg verschillende spelmodi, een reeks iconische oude en nieuwe worstelaars én vooral netjes gebalanceerde gameplay. -
PREMIUM5
Hoe ga je om met haatspraak tijdens het gamen? Experts geven tips aan jongeren én ouders: “Rapporteer en blokkeer”
“Vieze bitch”, “vuile homo” of het ‘n-woord’ naar het hoofd geslingerd krijgen tijdens populaire schietspellen als een ‘Fortnite’ of ‘Call of Duty’. Gamers die hakenkruisen bouwen in ‘Minecraft’. Steeds meer jongeren worden het slachtoffer van online haat, toonde onze onderzoekscel gisteren aan. Maar wat moet je doen als je er zelf mee in aanraking komt? Experts David Verbruggen en Olivier Cauberghs geven concrete tips aan gamers én hun ouders. “Ga het gamen vooral niet verbieden.” -
-
games
‘Super Mario Bros. 35’ geeft te weinig ruimte aan je slechte karakter
-
Spaargids.be
Geen huwelijkscontract afgesloten: wat staat je dan te wachten bij een scheiding of overlijden?
Eigendom wordt bepaald door het huwelijksvermogensrecht en niet door de naam op de rekening. Ben je gehuwd, dan moet je dus kijken hoe je precies getrouwd bent. Is dat met een gemeenschap van goederen? Met een scheiding ervan? Of met nog een andere regeling? Spaargids.be overloopt de mogelijkheden. -
games
‘Squadrons’ is nu al een ‘Star Wars’-gameklassieker
Wat een verdienstelijk maar snel weer vergeten bijproduct van de ‘Star Wars’-gamefranchise leek te worden, blijkt uiteindelijk een van de videogameverrassingen van dit jaar. We hadden een hoop onstuimige pret als ruimtevliegenier in ‘Star Wars: Squadrons’. -
Livios
“Let in het bijzonder op voor melganzenvoet”: dit zijn je tuinklussen voor de maand mei
-
Independer
Laad je smartphone of laptop niet tot 100% op: zo gaan de batterijen van je toestellen langer mee
-
iHLN
GAMEREVIEW ‘FIFA 21'. Wéér meer van hetzelfde, ‘aanvallers’ kunnen hart wel ophalen en Career Mode is lichtpunt
Vanaf vandaag ligt de voetbalgame ‘FIFA 21' in de winkelrekken. Hoog tijd dus voor een review. Nadat de vorige editie veel kritiek te verduren kreeg, hoopt ontwikkelaar Electronic Arts (EA) de criticasters de mond te snoeren. Of dat lukt? Niet helemaal. -
gamereview
‘Taxi Life: A City Driving Simulator’: een reis doorheen het bruisende Barcelona (met véél files)
Zin in een citytrip naar Barcelona vanuit je luie zetel? In ‘Taxi Life: A City Driving Simulator’ neem je plaats achter het stuur van een taxi in de bruisende Spaanse stad. Al moeten we er wel meteen bij vertellen dat je vooral veel tijd in het drukke verkeer gaat doorbrengen. Een knappe versie van Barcelona, maar ook eentje die je snel gezien hebt. -
gamereview
GAMEREVIEW. Ride 4 is een bloedstollend vleugje Gran Turismo op twee wielen
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer