Google en Facebook bannen politieke reclame ná de presidentsverkiezingen

Wanneer de stembussen in de Verenigde Staten volgende week sluiten, zal Google alle politieke advertenties op zijn platform weghalen, gezien ‘de kans op een uitgesteld verkiezingsresultaat’. Ook Facebook heeft gelijkaardige plannen.

Dat melden Amerikaanse media. In een e-mail bracht Google zijn adverteerders vorige week op de hoogte dat ze geen advertenties kunnen plaatsen ‘met referenties naar kandidaten, de verkiezing of de uitslag, gezien het feit dat een ongekende hoeveelheid stemmen pas na verkiezingsdag geteld zal worden’, viel er te lezen.

Door de coronapandemie is de verwachting dat meer kiezers per post zullen stemmen, waardoor de volledige uitslag niet meteen bekend zal zijn. De Amerikaanse president Donald Trump hintte er al verschillende keren op dat hij een eventuele nederlaag zal uitleggen met de bewering dat er op grote schaal met stemmen per post is gefraudeerd.

Om ervoor te zorgen dat noch de campagne van Biden noch de campagne van Trump kan inspelen op het feit dat nog niet alle stemmen geteld zijn, drukt Google dus de pauzeknop in voor alle politieke advertenties. De ban gaat in vanaf de stembussen sluiten en duurt minstens een week. Daarna kan de zoekgigant de ban nog enkele weken verlengen, indien nodig.

Misinformatie tegengaan

Ook Facebook maakt zich op voor de week na de verkiezingen. De sociale mediagigant zal alle reclame verwerpen die misinformatie verspreidt over het verkiezingsresultaat. ‘We zullen advertenties weghalen die de overwinning opeisen, voordat de resultaten officieel bekend zijn’, stelt een woordvoerder van Facebook.

Eerder besliste Facebook al om alle politieke advertenties die in de week voor 3 november worden ingediend, te weigeren op zijn platform. Dat betekent dat het vanaf nu onmogelijk is voor beide verkiezingsteams om nieuwe reclamecampagnes te lanceren.

Lees ook: Trump kan winnen, niet ondanks, maar dankzij het stemmen per post

Meer