Voorbeeld van onze redactie: het voetpad op de Turnhoutsebaan in Borgerhout. ©  Jan Van der Perre

Voorbeeld van onze redactie: de Langestraat in Borgerhout. ©  Jan Van der Perre

1 / 2
thumbnail: Voorbeeld van onze redactie: het voetpad op de Turnhoutsebaan in Borgerhout. 
thumbnail: Voorbeeld van onze redactie: de Langestraat in Borgerhout. 

Verkeer(d): een slecht trottoir? Toon ons waar!

Het mag geen toeval zijn dat trottoir rijmt op miljáár. Een welgemeende vloek is niet zelden het gevolg van de zoveelste struikel over de zoveelste losliggende dalsteen. De staat van de straat beroert ons allen, zo blijkt uit meerdere onderzoeken. Kaduke voetpaden, al dan niet behept met hindernissen allerhande, zijn ergernis nummer één. Een schijnbaar onuitroeibaar euvel bovendien, dat menig mens fors op de zenuwen werkt en zorgt voor onnodige korzeligheid. Moesten onze trottoirs wat rechter liggen, we zouden elkaar misschien minder scheef bekijken.

Daarom sluit de redactie van Gazet van Antwerpen haar reeks Verkeer(d) dit jaar af met een nieuwe oproep. Dat deden we eerder al rond onveilige fietspaden, gevaarlijke kruispunten, ergerlijke sluipwegen en ondermaatse haltes en stations. Telkens met een grote inbreng van de lezer, waarna we die resultaten fijntjes onder de neus van de betrokken beleidsmakers wreven. Met hoop op zegen en beterschap.

Dus is het nu weer aan jullie. Meld ons waar er in je buurt voetpaden zijn die de toets van de deugdelijkheid niet doorstaan. Te smal, te hobbelig, te slecht onderhouden? Staan er domweg palen, auto’s of nutskasten in de weg? Of ben je het zat dat maatschappijen, onder met motto ‘Wie een put graaft voor een ander zit nooit zonder werk’, om de haverklap de boel opengooien en van ver weer toesmijten?

Laat het ons weten via gva.be/verkeerd

Waarom we dat zo belangrijk vinden? Voetpaden zijn het verlengstuk van ons huis. Ze dienen om ons vlot te kunnen verplaatsen. Maar ze zijn evenzeer een publieke ruimte waar we elkaar op een prettige manier kunnen ontmoeten, waar onze kinderen veilig kunnen spelen. En als er nu één ding is dat we uit de huidige ellende hebben geleerd, dan is het wel het belang van sociale cohesie. Een goed voetpad is een deel van de weg naar een beter morgen.

Ook in onze reeks ‘Antwerpen na corona’ benadrukte Thomas Vanoutrive, professor mobiliteit aan de Universiteit Antwerpen en een van de bezielers van Straatvinken, het belang van het trottoir al. LEES OOK: Mobiliteit in en rond de stad na corona: “Alles begint op het trottoir”

wd

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER