Bpost gaat niet meer alle pakjes leveren en rekent maand lang 1 euro extra aan

Themabeeld ©  carlo coppejans

Door de recordvolumes aan pakjes die bpost momenteel moet verwerken, kan het bedrijf niet meer alle pakjes aan huis afleveren. Een deel van de klanten zal de pakjes zelf moeten gaan oppikken in een afhaalpunt, zo kondigt bpost vrijdag aan. Ook moeten zakelijke klanten vanaf volgende vrijdag en tot kerstavond een eindejaarstoeslag van 1 euro per pakje betalen.

jvh
Bron: De Tijd, Belga

Het gaat volgens het bedrijf om “een zeer beperkt percentage van het totale aantal pakjes dat bpost dagelijks verdeelt”. Eerder op de dag klonk het dat dat totaal momenteel op meer dan 500.000 per dag ligt. Bpost werkt vanaf zaterdag ook samen met Decathlon. Een deel van die winkels zullen als afhaalpunt ingezet worden.

Bovendien komt er een extra toeslag voor zakelijke klanten. Het is de eerste keer dat handelaars of bedrijven die toeslag moeten betalen, maar bpost wijst erop dat de prijsverhoging in september vorig jaar al aangekondigd was. “Een prijsaanpassing wordt altijd gecommuniceerd en vastgelegd voor de aanvang van het nieuwe jaar”, aldus woordvoerster Barbara Van Speybroeck. De tariefverhoging geldt niet voor gewone klanten.

Pakjesrecord sneuvelt

Bpost levert de jongste dagen elke dag intussen meer dan een half miljoen pakjes af. “We breken nu dag na dag records. We zitten boven de piek van de eerste lockdown”, klinkt het. Na Black Friday zou zelfs de grens van de 600.000 pakjes per dag overschreden kunnen worden. Op sommige plaatsen wordt een tweede dagelijkse uitreiking ingelegd, en ook het management springt bij om de verwerking in goede banen te leiden, klinkt het.

LEES OOK. Bpost presenteert ‘magazijn van de toekomst’: QR-codes op de vloer leren robots pakjes sorteren

De piek bij de pakjes komt niet als een verrassing. Door de lockdown zijn heel wat winkels noodgedwongen gesloten en kunnen zij dus enkel nog via het internet verkopen. Daarnaast zijn er rond deze tijd van het jaar heel wat koopmomenten, zoals Black Friday volgende week – waar traditioneel veel kortingen worden toegekend –, Sinterklaas en de traditionele eindejaarsperiode.

De woordvoerster merkt op dat met grote klanten afspraken zijn gemaakt over de te behandelen volumes. “Wij hadden onze operaties op die verwachtingen afgestemd, maar bij alle grote webshops liggen de bestellingen nu al hoger dan verwacht. En daarbovenop is er ook nog een stijging bij KMO’s.” Dit betekent dus veel druk op de organisatie van Bpost. “We zijn inderdaad hard aan het stretchen. Het kan zijn dat er vertragingen zijn”, erkent de woordvoerster.

Personeel onder grote druk

Volgens vakbondsman Jean-Pierre Nyns (ACOD) flirt het bedrijf met zijn maximale capaciteit. De druk op het personeel is enorm, zegt hij, ook omdat de coronapandemie meer mensen dwingt om thuis te blijven, ziek of in quarantaine. Er was met de vakbonden afgesproken om 2.700 extra aanwervingen te doen en daarvan zijn volgens Nyns deze week de eerste 500 effectief gestart. Volgens hem verloopt de zoektocht naar extra personeel vlot, onder meer door de coronacrisis.

Het bedrijf heeft ook een aantal maatregelen genomen om de extra drukte de baas te kunnen. Zo vindt er in sommige streken meer dan één uitreiking per dag plaats. Volgens de woordvoerster springt ook het management bij, niet alleen voor de sortering maar ook bijvoorbeeld bij het transport. “Dat is niet de eerste keer, maar gebeurde in het verleden ook al”, klinkt het.

Of de pakjes verder zullen pieken richting eindejaar, blijft afwachten. Nyns hoopt dat heel wat mensen misschien voor zekerheid gekozen hebben door nu al te bestellen, waardoor het de volgende weken weer wat rustiger zou worden. Heel wat webshops riepen ook op om tijdig te bestellen, omdat rekening moet worden gehouden met vertragingen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen