Direct naar artikelinhoud
Mobiliteit

Betere luchtkwaliteit in heel Vlaanderen dankzij invoering LEZ in meerdere steden

Begin van de lage-emissiezone in Gent.Beeld Wouter Van Vooren

De invoering van lage-emissiezones heeft voor een betere luchtkwaliteit gezorgd in die zones en in de rest van Vlaanderen. Dat blijkt uit een evaluatie in opdracht van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA).

Sinds 2015 bestaat in Vlaanderen een decreet waardoor steden lage emissiezones (LEZ) kunnen invoeren op hun grondgebied. Kort na haar aantreden besliste Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir om een grondige evaluatie te laten maken van de lage-emissiezones in Vlaanderen. Daarbij wilde de ministerzowel de milieu-impact als de sociale impact onderzoeken.

Uit dat onderzoek blijkt nu dat de LEZ’s effectief gezorgd hebben voor een versnelde vergroening van het wagenpark: er rijden minder oude dieselwagens en meer benzinewagens in de LEZ. De meeste inwoners en (frequente) bezoekers van een lage-emissiezone, met een oud dieselvoertuig, hebben dit voertuig vóór of meteen na de invoering van de lage-emissiezone of de verstrenging van de toegangsvoorwaarden (vanaf 1 januari 2020) verkocht.

Hierdoor verdwenen oude dieselwagens sneller uit de lage-emissiezones dan in de rest van Vlaanderen. Wie een oud voertuig verving, koos vaker voor een (tweedehands) benzinevoertuig dan voor een recenter dieselvoertuig omdat een benzinevoertuig veel langer is toegelaten in een lage-emissiezone.

Gezondere lucht

De vergroening van het wagenpark heeft ook mede voor een betere luchtkwaliteit gezorgd in de lage-emissiezones en in de rest van Vlaanderen. In Antwerpen daalde de roetuitstoot door de lage-emissiezone tussen 2019 en 2018 zelfs meer dan dubbel zo snel als zonder de lage-emissiezone het geval zou zijn geweest. Ook de concentraties aan stikstofdioxide (NO2) daalden sterk, zowel in de lage-emissiezone zelf als in de rest van Vlaanderen.

Vooral sociaal kwetsbaren profiteren van de gezondere leefomgeving, al moeten er voldoende flankerende maatregelen genomen worden zodat zij niet overmatig geraakt worden door de maatregel. Een vergelijking met de aanpak in buitenlandse lage-emissiezones leert dat er in Vlaanderen vaak meer aandacht is voor de sociaal kwetsbare groepen. Zo is er in bijna geen enkele buitenlandse lage-emissiezone een vrijstelling voorzien voor mensen met een handicap en een beperkte financiële draagkracht.

Demir trekt met de evaluatie naar het Vlaams Parlement om de verschillende meningen te horen.