Foodmaker wint Mercuriusprijs voor meest vernieuwende winkelconcept: "Victor Campenaerts bracht ons op het idee"

Het Antwerpse bedrijf Foodmaker heeft de Mercuriusprijs gekregen van handelsfederatie Comeos voor het meest vernieuwende winkelconcept. Dit jaar ging de jury van winkelexperts op zoek naar handelaars die zich het beste hebben aangepast aan de coronaomstandigheden. "Onze omzet viel plots terug op 10 procent, toen wielrenner Victor Campenaerts ons op het idee bracht om eten aan huis te leveren", vertelt Lieven Vanlommel van Foodmaker aan Radio 2 Antwerpen. 

De Mercuriusprijs is een prijs van handelsfederatie Comeos voor vernieuwende winkelconcepten. Maar dit jaar hebben ze vooral gekeken naar winkels die zich het best hebben aangepast aan de coronasituatie. "Wij hadden 14 restaurants, een samenwerking met Brussels Airlines, saladbars in supermarkten en catering in bedrijven", zegt Vanlommel. "Plots mochten de mensen niet meer gaan werken, niet meer reizen en niet meer op restaurant. Onze omzet viel terug op 10 procent."

"Wielrenner Victor Campenaerts belde ons om te vragen of we niet bij hem thuis konden leveren, want hij wilde gezond eten", vertelt Vanlommel. "Toen bedachten we ons dat er misschien wel meer mensen gezond eten wilden bestellen. We zijn meteen aan de slag gegaan, hebben websites gemaakt en zijn met de fiets en met bestelwagens eten gaan rondbrengen."

We zijn als een tanker gestart, maar zijn ondertussen een speedboot

Lieven Vanlommel, Foodmaker

Het nieuwe concept was een groot succes. "We zijn als een tanker gestart en gaan er ondertussen vandoor als een speedboot", klinkt het. "Vandaag zitten we aan 500 bestellingen per dag. We leveren vedge bags, dat zijn vooral groenten. Maar we leveren ook schema's voor mensen die ook meer willen bewegen of eventueel willen afvallen."

15 nieuwe restaurants

Na corona zal Foodmaker blijven leveren, maar ze hebben ook nieuwe plannen. "We gaan een extra winkel opendoen in Parijs en in Amsterdam en 15 nieuwe vestigingen in België", vertelt Vanlommel. 

Meest gelezen