Lachaert over stadstol Brussel: “Als ik sommige acties van N-VA en MR zie... Laat ons het populisme achterwege laten”
Voor Open Vld-voorzitter Egbert Lachaert verdient het Brusselse voorstel voor een stadstol een ernstig debat met zowel het Vlaamse als het Waalse gewest, waarna de drie regio's een akkoord moeten vinden. Een vorm van rekeningrijden is volgens Lachaert “geen onnozel idee”, en hij roept de andere partijen op “het populisme achterwege te laten”, zo klonk het op Radio 1. Maar Brussel kan de stadstol niet eenzijdig invoeren, waarschuwde hij ook.
De Brusselse regering presenteerde gisteren zijn voorstel voor een stadstol, waarbij autobestuurders vanaf 2022 zouden moeten gaan betalen voor het gebruik van de wagen in het hele gewest. Voor Brusselaars worden in ruil de forfaitaire autobelastingen geschrapt. Voor Vlamingen en Walen niet, aangezien zij in hun gewest hun autobelastingen betalen. Veel Vlaamse, maar ook Waalse, autopendelaars zouden dus twee keer langs de kassa moeten passeren. Een keer forfaitair in hun gewest, en per kilometer in Brussel.
Een schande, zo klonk het dan ook hard bij onder andere N-VA, dat het heeft over een “nieuwe paars-groene pestbelasting voor de hardwerkende Vlaming”. Ook bij de MR, die in Brussel in de oppositie zit, klonken harde woorden.
Brussel kan de stadstol niet eenzijdig invoeren, en dat weet Sven Gatz ook
Twee vuren
Open Vld zit in de kwestie tussen twee vuren: enerzijds verdedigt Brussels minister Sven Gatz de stadstol, anderzijds bestrijdt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters samen met de volledige Vlaamse regering de eenzijdige invoering van de tol. Maar partijvoorzitter Egbert Lachaert zegt daar geen tweespalt in te zien. Voor hem moet het overleg tussen de drie gewesten nu starten en moet er een akkoord gevonden worden. Komt dat er niet, “dan kan Brussel de stadstol niet eenzijdig invoeren, en dat weet Gatz ook”, aldus Lachaert. “Je kan hier niet eenzijdig mee doorgaan, dat is samen met Sven Gatz en Lydia Peeters besproken. Vlaanderen zal alle middelen inzetten om een eenzijdige invoeren te verhinderen.”
Dat betekent overigens niet dat Lachaert de tol of een andere vorm van rekeningrijden een slecht idee vindt. Integendeel, “op zich zou het logisch zijn dat men daar in heel het land over nadenkt. De forfaitaire verkeersbelasting afschaffen en mensen laten inzien dat rijden tijdens fileperiodes een kost met zich meebrengt, is logisch. Ooit stond dat zelfs in het Vlaams regeerakkoord en was er bijna consensus over in het Vlaams parlement.”
“De moed ontbreekt bij sommigen”
Lachaert vindt het naar eigen zeggen echter jammer dat “soms de moed ontbreekt bij sommigen”. "Als ik nu sommige acties zie van N-VA, maar ook van onze zusterpartij MR... Laat ons het populisme achterwege laten, het is toch geen onnozel idee dat steden hierover nadenken? Ik citeer Bart De Wever van tijdens de kiescampagne van 2018 dat een goeie 30 procent van de mensen in de file daar op dat moment niet hoeft te zijn. Als je kilometerheffing slim genoeg is, haal je die daar uit en maak je het verkeer weer vlot. Als je tegelijkertijd de forfaitaire belastingen afschaft, straf je geen mensen. Je kan daar echt wel een intellectueel debat over voeren.”
Het zou voor mij veel makkelijker zijn om helemaal niets te doen. Maar dan staan we binnenkort allemaal stil
N-VA ijverde de afgelopen jaren zelf voor een slimme kilometerheffing. Minister Ben Weyts zei in 2017 bijvoorbeeld nog dat “niets doen geen optie meer is”: “Ik besef dat ik mij niet echt populair maak met dit pleidooi. Het zou voor mij veel makkelijker zijn om helemaal niets te doen. Maar dan staan we binnenkort allemaal stil”, klonk het toen. De partij liet het idee echter vallen in aanloop naar de verkiezingen van 2019 wegens “gebrek aan draagvlak”. Het voorstel haalde het nadien ook niet in het Vlaams regeerakkoord.
Opbrengst Vlamingen en Walen doorstorten?
Een oplossing voor het meningsverschil kan er volgens Lachaert in bestaan dat Brussel bijvoorbeeld de opbrengst van de stadstol van Vlamingen en Walen zou doorstorten naar het respectievelijke gewest. "Dat zou kunnen, maar hoe ga je die individuele pendelaar dan weer compenseren? Dat is niet zo simpel, maar we moeten dat bespreken.”
Brussels staatssecretaris Pascal Smet (one.brussels-sp.a) riep de Vlaamse regering gisterenavond ook op om ook de “oubollige verkeersbelasting” te schrappen en te vervangen door een slimme kilometerheffing. Smet ontkende dat het de Brusselse regering om de centen van de Vlaamse en Waalse pendelaars te doen is. Als de Vlaamse regering een andere voorstel heeft om de files in Brussel met 25 procent te verminderen, dan is Brussel volgens hem graag bereid dat te bekijken. “Het gaat ons niet om het geld”, aldus Smet.
“Soms moet je als politicus draagvlak creëren”
Ook mobiliteitsexperts zeggen al jaren in koor dat een slimme vorm van rekeningrijden beter is dan forfaitaire belastingen, waarbij iedereen evenveel betaalt, ook wie weinig rijdt. “De Vlaamse beleidsmakers beslisten om niet door te gaan met de plannen omdat er geen draagvlak was. Wel, soms moet je als politicus draagvlak creëren”, zeggen VUB-professoren Cathy Macharis en Frank Van Overwalle vandaag in onze krant.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
PREMIUMBrussel
Leg uw rekenmachine maar klaar: dit betekent de Brusselse kilometerheffing voor uw portefeuille
Minder files, een stevige economische bonus en een meer leefbare stad. Dat wil het Brussels gewest bereiken met SmartMove, zijn slimme kilometerheffing. Maar wat betekent dit nu concreet voor mijn portefeuille? Wat betekent dit voor de pendelaar uit Vlaanderen? Moet ik als Brusselaar extra betalen? En wat als ik één dag per jaar naar Brussel wil? Wij leggen het voor u uit aan de hand van enkele vragen en simulaties. -
PREMIUM4
POLITIEKE ANALYSE. “Waarom Conner Rousseau vooral enthousiaste senioren opzoekt”
Wat zeggen politici niet, maar dénken ze wel? In zijn nieuwe analyse, exclusief voor HLN, gunt opiniemaker Noël Slangen jou elke week een blik achter de schermen van de politiek. Vandaag: waarom Conner Rousseau dezer dagen optrekt met zilvergrijze socialistische militanten en niet met jonge kiezers. “Het publiek dat u ademloos naar hem ziet luisteren, is helemaal niet het doelpubliek. Het doel zijn de camera’s en journalisten die als rondreizende handelaars in nieuws en beeld met de karavaan meereizen.” -
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
216
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
176
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
PREMIUMDubbelinterview
Depraetere en D’Haese, rood tegen donkerrood: “Met jullie kunnen de mensen slechter af zijn dan met een rechtse partij”
-
Gouden Giro
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
Een tuinhuis ziet er niet alleen leuk uit, het is ook een praktische meerwaarde én verhoogt de veiligheid rond je woning. Je meubels, gereedschap en e-bike staan er immers droog en buiten bereik van mogelijke malafide passanten. Bovendien kan je je tuinhuis omvormen tot een charmant toevluchtsoord op wisselvallige dagen of functionele werkruimte. Bouwsite Livios geeft uitleg over de verschillende types. -
PREMIUMBrussel
“Win-winsituatie”: VUB-professoren steunen voorstel kilometerheffing Brusselse regering
Dat er iets gedaan moet worden aan het structureel fileprobleem in en rond Brussel, daar lijkt iedereen het mee eens te zijn. Maar toen de Brusselse regering donderdag haar voorstel lanceerde, stuitte ze meteen op kritiek en afkeuring langs zowat alle kanten. Mobiliteitsprof Cathy Macharis en sociaal psycholoog Frank Van Overwalle, beiden verbonden aan de VUB, steunen de branie van de Brusselse overheid. “Politici in Vlaanderen bleven maar aarzelen om maatregelen te nemen rond slimme kilometerheffing omdat er geen politiek draagvlak was. Wel, draagvlak kun je als politicus ook creëren.” -
Mobilhome volledig uitgebrand op E17 in Beervelde: “Koppel zeventigers uit Dendermonde ongedeerd”
Beervelde
57 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerkarel dillen
Ronny Ooijen
Pat Debal
Gilbert Vermeersch
Paul Philippaerts