Vlaamse studenten leggen hun examens af in coronatijden.
Volledig scherm
PREMIUM
Vlaamse studenten leggen hun examens af in coronatijden. © Proot

Slangen op maandag. Het versterken van ons onderwijs begint met het versterken van de leerkracht

Er is in Vlaanderen een tot op heden onbekend werk van de schrijver Franz Kafka opgedoken. Daarin beschrijft hij hoe de heersende elite een lijst opmaakt van de kennis die de perfecte burger zou moeten creëren. Vervolgens worden kinderen verzameld in afgesloten gemeenschappen waar begeleiders die kennis moeten overbrengen. 

22 reacties

  • Nico Deloddere

    3 jaar geleden
    Blij dat dhr. Slangen er op wijst met welke onbegrijpelijk instructies wij leerkrachten moeten werken, verpakt in wollige documenten die dan de eindtermen vormen. Binnenkort mogen we als leerkrachten weer pedagogische studiedagen en bijscholingen volgen waarin gedetacheerden ons zullen zeggen hoe het moet, ondersteund door een leger inspecteurs dat het laatste greintje motivatie uit ons perst. Bijzonder demotiverend dit...
  • Marcus Camps

    3 jaar geleden
    Hij bedoelt eigenlijk een 'andere' leerkracht op het niveau van dertig jaar geleden. Zolang men mensen blijft aantrekken die niet bekwaam zijn, maar enkel dienen om hun lerarenopleidingen te bevolken, zolang afgestudeerden niet zeker zijn van een vaste job, zolang de vakbonden de profiteurs de handen boven het hoofd houdt, zolang vreemdelingen vrij mogen instromen in alle richtingen, zal het niet helpen om een paar extra cursussen in te lassen.
  • GERARD DE PELECIJN

    3 jaar geleden
    Ministers versterken zichzelf met bijkomende versterkingen!
  • Marc Talloen

    3 jaar geleden
    Het resultaat van al dat gepamper zal zijn dat vroeg of laat er een elitaire onderwijstak zal ontstaan voor de happy few . Eindtermen zoals leerling moet de les aangenaam ervaren hebben daar schiet niemand iets mee op , mijn strengste en moeilijkste leerkrachten hebben mij het meest bijgebracht ook al vonden we toen die lessen niet leuk . Dotaties voor de scholen zou gebaseerd moeten zijn op aantal geslaagden op een nationale eindtest en niet op aantal leerlingen .
  • Gert Van Bunderen

    3 jaar geleden
    De problemen liggen echt niet bij leerkrachten, bijna alle leerkrachten zijn enorm gemotiveerd om te onderwijzen. Maar in dat laatste wringt het schoentje: vaak worden goede leerkrachten tegengewerkt door structuren, onwillige directie en het krijgen van soms onnozele opdrachten die helemaal niet bij het pedagogische passen. Daarnaast is er steeds weer de onzekerheid of men nog les kan geven in september en waar men les kan geven.