Vrachtwagens zonder bestuurder naar Verenigd Koninkrijk sturen? "Het kan in Zeebrugge, maar alle boten zijn volgeboekt"

De kans is klein dat Belgische bedrijven vanuit de haven van Zeebrugge vóór Nieuwjaar nog extra goederen over het Kanaal krijgen. In de haven van Zeebrugge kunnen opleggers zonder bestuurder richting het Verenigd Koninkrijk vertrekken. "Maar er is amper nog plaats over", zegt de voorzitter van de haven van Zeebrugge Dirk De fauw (CD&V).

De grenzen met het Verenigd Koninkrijk zijn preventief gesloten om de nieuwe en erg besmettelijke variant van het coronavirus tegen te houden. Vrachtwagenbestuurders mogen dus niet meer over en weer. Vanuit de haven van Zeebrugge kunnen er onbemande opleggers vertrekken richting het Verenigd Koninkrijk. Maar die boten zijn bijna allemaal volgeboekt. 

"Ik ben recent nog in contact geweest met 2 grote rederijen en die zijn eigenlijk zo goed als volgeboekt tot en met 31 december", zegt havenvoorzitter Dirk De fauw (CD&V). "De volgende vaart is pas op 4 januari. In die zin kan er moeilijk nog veel bij, tenzij er schepen van de Franse havens worden afgeleid naar Zeebrugge. Maar dat moet dan ook gaan om niet-begeleide vracht."

Wat met verse producten?

Vrachtwagenbestuurders en andere passagiers mogen voorlopig niet meer terugkeren vanuit het Verenigd Koninkrijk. Dat zorgt voor grote problemen bij bedrijven die verse producten importeren en exporteren. Bij het kippenvleesverwerkend bedrijf Kipco-Damaco in Oostrozebeke komen er per week ongeveer 25 vrachtwagens aan uit het Verenigd Koninkrijk. 

"Komen die vrachten er niet door, dan valt een deel van de productie stil", vreest directeur Philip Eeckman. "We hebben vandaag nog een aantal vrachtwagens uit het Verenigd Koninkrijk ontvangen. Die zijn waarschijnlijk vrijdag of zaterdag geladen. Maar nu is het afwachten of er nog vrachtwagens doorkomen. Er staan er heel wat vast. Op welke termijn die erdoor zullen komen? Dat is helemaal niet duidelijk."

Het West-Vlaamse bedrijf Vergro exporteert verse groenten en fruit. Maar voorlopig vertrekt geen enkele vrachtwagen meer richting Verenigd Koninkrijk. En daardoor dreigen tonnen groenten en fruit in hun magazijnen rot te worden. Bekijk hier de reportage van "Het Journaal" (lees voort onder de video):

Videospeler inladen...

Wat met transmigranten?

Door de problemen aan de grens én de brexitdrukte staan er veel containers voor een lange tijd stil in de haven van Zeebrugge. De scheepvaartpolitie controleert daarom extra of er geen transmigranten in zitten. De fauw: "Trailers die enkele dagen blijven staan, moeten gecontroleerd worden, zeker de koelwagens. Want de dekzeilwagens, daar kan men met een speurhond ontdekken of er mensen aanwezig zijn. Maar in een koelwagen is dat onmogelijk. Het is dus noodzakelijk dat die containers geopend worden door de medewerkers van de douane om te kijken of er toch niemand aanwezig is." 

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal" over de sluiting van de grenzen met het Verenigd Koninkrijk:

Videospeler inladen...

Meest gelezen