Direct naar artikelinhoud
Achtergrond

‘Mensen hebben geen idee hoe hard dit binnenkomt’: de digitale storm rond restaurant Kwiek

Robbe Vandenhoucke en Laura De Meyer van het Gentse restaurant Kwiek kwamen midden in een digitale storm terecht.Beeld RV Kwiek

Ze wilden reclame maken voor hun nieuwe restaurant. Maar één interview en een forse krantenkop later kwamen Robbe Vandenhoucke en Laura De Meyer midden in een digitale storm terecht. ‘Mensen hebben er geen idee van hoe hard dit binnenkomt.’

“Ik beslis zelf wel wat en hoeveel ik eet. Hoe gaan die flippo’s hun restaurant ooit succesvol krijgen?”

“Robbe en Laura beginnen vroeg met hun 1 aprilgrap.”

“Bedacht door twee slanke mensen. Waarom verbaasd (sic) dit me niet?”

Het zijn maar een paar van de reacties die Robbe Vandenhoucke (28) en Laura De Meyer (26) de afgelopen dagen kregen. Meer dan 2.300 Facebook-reacties staan er ondertussen onder het interview met het koppel dat zondagavond op hln.be verscheen. In dat artikel – met als titel: ‘Geef ons je lengte en gewicht door, wij zeggen hoeveel en wat je mag eten’ – vertellen ze over Kwiek, het nieuwe restaurant dat ze eind deze maand in Gent openen. Een zaak waar de focus op gezonde voeding ligt, met een unieke service als troef. Klanten die dat willen kunnen online een aantal parameters doorgeven – lengte, gewicht, geslacht, activiteitsgraad – waarna voor hen de ideale maaltijd wordt samengesteld.

En daar hebben heel wat mensen een mening over, zo blijkt. Niet alleen op Facebook, ook op Instagram en Twitter gaat het hard. De voorbije dagen stak een digitale storm op, zoals we die tegenwoordig wel vaker zien. Een tijdelijk fenomeen, dat na een paar dagen vanzelf gaat liggen. Waarna iedereen overgaat tot de orde van de dag. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan wanneer je zelf het middelpunt van die storm was.

“Mensen tikken van alles zonder erbij stil te staan hoe dat bij de ontvangers binnenkomt”, vertelt Vandenhoucke. Hij voert vandaag alleen het woord. Zijn vriendin Laura is nog te zwaar onder de indruk van wat hen overkwam. Hun verhaal begint met het uitsturen van een persbericht en het interview dat daarop volgt. “Akkoord, de titel was misschien wat fors, maar we zagen daar geen graten in”, vertelt Vandenhoucke. “De rest van het artikel bracht voldoende nuance, alleen hadden we er niet bij stilgestaan dat die nuance achter de betaalmuur zou verdwijnen.” Bovendien is het koppel rotsvast overtuigd van hun concept. “We hebben onze plannen de voorbije maanden voorgelegd aan artsen, psychologen, en collega-diëtisten”, zegt Vandenhoucke, die zelf diëtist van opleiding is. “Niemand zag er een probleem in.”

‘Bodyshaming’

Maar wanneer het stuk zondagavond online verschijnt, ziet het koppel meteen negatieve comments verschijnen. Ze worden beschuldigd van bodyshaming, het aanmoedigen van dieetcultuur en een totaal gebrek aan bedrijfsinzicht. “Maar in die comments wordt wel vaker van alles geroepen”, vertelt Vandenhoucke. “We zagen er nog niet meteen een probleem in.” Dat verandert wanneer de zus van Vandenhoucke belt, om te laten weten dat Kwiek ook op Instagram een hot topic is. 

In de uren die volgen worden Vandenhoucke en De Meyer overspoeld door reacties. “We hebben geprobeerd al die mensen van antwoord te dienen. We merkten dat het mensen waren die enkel de titel en de inleiding gelezen hadden en we wilden ons volledige verhaal doen. Maar dat was onbegonnen werk, er bleven maar reacties binnenlopen. Om elf uur ’s avonds hebben we uiteindelijk de laptops dichtgeklapt en onze telefoons op vliegtuigstand gezet.” 

Die telefoons liggen de volgende morgen, wanneer ze worden ingeschakeld, een kwartier lang op tafel te trillen terwijl een massa reacties in uitgesteld relais binnenlopen. Het koppel besluit die reacties te negeren en doet één keer uitgebreid het verhaal van Kwiek op hun Instagram-account. Dat helpt, want naast negatieve comments sijpelen na de aangebrachte nuance ook steeds meer steunbetuigingen binnen. 

Maar de voorbije dagen blijven nazinderen. “Mensen die ons online bashen moeten beseffen dat wij geen multinational zijn waar een leger aan social media managers klaar staat om reacties te filteren. Wij zijn twee jonge ondernemers, die een moeilijk jaar achter de rug hebben. De plannen voor Kwiek hebben ons er doorgesleurd. Wanneer daar dan kritiek op komt, doet dat pijn.”