Antwerpen scoort bijzonder slecht wat de mortaliteitsgraad door stikstofdioxide betreft.
Volledig scherm
Antwerpen scoort bijzonder slecht wat de mortaliteitsgraad door stikstofdioxide betreft. © Klaas De Scheirder

Antwerpen tweede en Brussel achtste Europese stad met dodelijkste stikstofdioxide

In een rangschikking van duizend Europese steden naar de mortaliteitsgraad door stikstofdioxide (NO2) staat Antwerpen op de tweede en Brussel op de achtste plaats. Dat blijkt uit een studie door het Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal) in samenwerking met onderzoekers van het Swiss Tropical and Public Health Institute (Swiss TPH) en de Universiteit van Utrecht, die gepubliceerd werd in The Lancet Planetary Health.

15 reacties

  • Jean Vandepitte

    3 jaar geleden
    Tiens, 'oude' diesel weren uit het stadscentrum heeft dus niéts opgelost !!?? Toch makkelijk: als je iéts minder vervuilt, en je mag tien keer per dag de stad probleemloos doorkruisen, dan weet je toch genoeg ?
  • François Defosse

    3 jaar geleden
    In antwerpen is het verkeer op de ring en de industrie de voornaamste bron van vervuiling.
  • Yves Steenssens

    3 jaar geleden
    De LEZ is de zoveelste stunt van onze machtige autolobby - ieder vehikel dat vervangen werd of wordt kost gemiddeld 10.000L brandstof - 1/4 aankoopprijs zijn energiekosten of 4.844L x2(initieel oudje) =9.688 L + recyclage of export - in de LEZ wordt het gevaarlijkste ultra fijnstof niet gemeten dit van moderne motoren , de gekende zoetzure stank die de mens ongefilterd in zijn bloedbaan krijgt - opwarming gegarandeerd en maar met lichten aanrijden 2-4% meerverbruik - waanzin in het kwadraat
  • Luc Vandenhaute

    3 jaar geleden
    Tromso , properste stad , al een s gezien waar die stad ligt in Noorwegen ? Op een eiland. Wat een vergelijking met steden als Brussel of Antwerpen !
  • Cyriel Claessens

    3 jaar geleden
    Toch een rare uitdrukking 7% van de natuurlijke overlijdens toe te schrijven aan NO2. Als het door NO2 vergiftiging is,is het geen natuurlijk dood meer.En hoe veel dagen extra hadden deze mensen geleefd als er geen luchtvervuiling was?En hoe veel jaren minder hadden deze mensen geleefd in 1850 voor de industriele revolutie en voor de auto uitgevonden was?De impact van de luchtvervuiling wordt volgens mij enkel overdreven om politieke redenen,omdat de groene lobby anders geen bestaansreden heeft.