(Archieffoto)
Volledig scherm
(Archieffoto) © BELGA

Maandenlang wachten op uitkering duwt werklozen in de armoede

Door de onbereikbaarheid van de overheid en de vakbonden moeten werklozen vaak maanden wachten op hun uitkering. OCMW's en welzijnsorganisaties worden overstelpt met hulpvragen en slaan alarm, schrijft De Standaard.

15 reacties

  • Severine Degreef

    3 jaar geleden
    Het lief van mijn dochter verloor zijn job in de horeca. Door toedoen van zijn baas, die niet de juiste papieren leverde en de quasi onbereikbaarheid van de vakbonden heeft die nog steeds geen geld gezien. Hij is noodgedwongen moeten gaan aankloppen bij het OCMW. Gelukkig heeft hij ander werk nu. Een schande is het, vooral van die vakbonden! Waar betaalt men bijdragen voor? In het verleden ging je aanschuiven in het kantoor en verliet je dat met duidelijke antwoorden. Nu laten ze je stikken.
  • Elfride Van Overloop

    3 jaar geleden
    Excuus-Truus corona.Succesvol "toegepast".Ik belde alle instanties die elektronische facturen en andere misfits stuurden,om voortaan één op papier te ontvangen.Ik zei hen dat de dag dat er geen elektriciteit meer is,je afgesloten wordt,of je pc het begeeft en je bijgevolg niet langer"online"zou kunnen,ze ook niet langer op hun geld moesten rekenen.Dit heeft geholpen,maar neemt veel tijd in beslag.Ik kan dat doen,maar diegenen die uit werken moeten en/of niet om kunnen met PC ?Deurwaarder.
  • Karla Desmet

    3 jaar geleden
    Ik begrijp de commentaar over interimkantoren niet. Elke keer als ik startte als interim -door eigen keuze-, kreeg ik een vast contract aangeboden. Ik kan dus niet geloven dat dat enkel bij mij gebeurt. 'k Zou nogal wat eens een speciaal geval zijn, dan. Dat er firma's zijn die gebruik maken van de interims om even een periode te overlappen, is toch niet meer dan normaal. De langdurig zieken verhogen in aantal. Moet men dan altijd die mensen eruit gooien? Neen, toch?
  • Patrick Verbelen

    3 jaar geleden
    Geen enkele dienst waar de bevolking terecht kan zou zijn deuren mogen sluiten. Neem nu de mutualiteit, die staan tussen patiënt en overheid en waren de eersten om hun deuren te sluiten.
  • An Vanden Bossche

    3 jaar geleden
    Zoals de meeste overheidsdiensten draait de hulpkas voor werklozen vierkant. En zoals bij de meeste overheidsdiensten is er niet te weinig, maar te veel personeel. Het personeel wordt gewoon niet ingezet waar nodig, verantwoordelijkheid en controle zijn ver te zoeken. Archaische structuren, reglementitis, verouderde procedures, afwezigheid van performante informaticasystemen enz maken het de ambtenaren er niet erg gemakkelijk op.