-

Vastgelopen containerschip op Suezkanaal lostrekken kan weken duren: "Incident komt ook op slecht moment"

Het Suezkanaal in Egypte is nog altijd volledig versperd door een gigantisch containerschip dat er dinsdagochtend is vastgelopen. Verschillende sleepboten proberen het 400 meter lange schip los te wrikken, maar dat is een "extreem moeilijk" werk dat dagen, misschien zelfs weken zou kunnen duren. Het incident komt op een slecht moment, want door de coronacrisis was er al een grote achterstand om goederen vanuit Azië naar Europa te krijgen.

Het containerschip Ever Given strandde dinsdagochtend nadat het stuurloos was geraakt door de combinatie van harde wind en een stofstorm. De containerreus is 400 meter lang en 59 meter breed, wat het schip tot een van de grootste containerschepen ter wereld maakt. Het ligt dwars op het Suezkanaal, een van de drukste vaarroutes ter wereld en een slagader van de wereldhandel.

Verschillende sleepboten proberen het gestrande containerschip los te wrikken. Maar dat is "extreem moeilijk", zegt de Japanse eigenaar van het schip, het bedrijf Shoei Kisen Kaisha. Geschat wordt dat dat werk dagen, zelfs weken in beslag zou kunnen nemen.  

Het schip ligt vast als een "gestrande walvis", zegt topman Peter Berdowski van Boskalis. Dat is het moederbedrijf van het bedrijf dat aangesteld is om te helpen bij de werken. 

File

Intussen dikt de file aan beide uiteinden van de scheepvaartverbinding tussen Azië en Europa aan. Zo'n 165 schepen -volgeladen containerschepen, maar ook tankers, schepen die grondstoffen vervoeren en autoschepen- liggen te wachten in het Suezkanaal, de Rode Zee of de Middellandse Zee . 

De schepen hebben twee opties: wachten, of helemaal rond Afrika varen. Volgens kapitein Blondé, die meermaals op het Suezkanaal heeft gevaren, kost een groot schip dat stilligt al snel zo'n 60.000 euro per dag. De kostprijs loopt dan ook in de vele miljoenen euro's.  

Beluister hier het gesprek met kapitein Blondé in "De wereld vandaag" (de tekst gaat hieronder door):

Containervervoerders A.P. Møller-Maersk en Hapag-Lloyd overwegen intussen om hun containerschepen om te leiden via Kaap de Goede Hoop, het zuidelijke punt van het Afrikaanse continent. 

Achterstand

Het incident komt bovendien op een slecht moment, want het goederenverkeer van Azië naar Europa had al achterstand opgelopen door de coronacrisis

"Nu we thuis zitten, zijn we massaal nieuwe meubelen beginnen te kopen, waardoor er een enorme opflakkering van de vraag is gekomen, net op een moment dat de schepen hun capaciteit hadden verlaagd omdat er geen vraag was", zegt Christa Sys, professor maritiem transport en logistiek, aan de Universiteit Antwerpen. Ze zegt dat er al indicaties zijn van vertragingen bij onder meer elektrische fietsen en meubels.

Bekijk hier het verslag in "Het Journaal" (de tekst gaat hieronder door):

Videospeler inladen...

Dat het kanaal geblokkeerd is, is hoe dan ook slecht nieuws voor onze havens, zegt Annick De Ridder (N-VA), schepen bevoegd voor de Antwerpse Haven. "Het is nooit zonder impact. Schepen zullen langer moeten wachten. Nadien komt er dan een piek van schepen die afkomen. Ook de lege containers kunnen nu niet terug naar Azië". 

Meest gelezen