Nieuwe Instagramfilter ‘pillow face’ leert ons een lesje over de populariteit van cosmetische ingrepen
Misschien zag je ze al op jouw Instagramstories voorbijkomen: mensen met hogere jukbeenderen en erg dikke lippen. Het is de nieuwe Instagramfilter ‘pillow face’, die je vrienden eruit doet zien alsof ze net van een iets te enthousiaste cosmetische chirurg komen. “We mogen die onnatuurlijke looks die we bij celebrities en op Instagram zien, niet zomaar normaliseren”, zegt de maker van de filter.
Ze doen een beetje denken aan Dolly Parton, die gezichten met de ‘pillow face’-gezichtsfilter erbovenop. Opgespoten lippen, hoge wangetjes en een rimpelloos voorhoofd. Of recenter: aan de gezichten van de ‘Instagram it-girls’, genre Bella Hadid en Kylie Jenner. Hun volumineuze lippen en hoge jukbeenderen vormen de blauwdruk voor het schoonheidsideaal van deze tijden. Maar hun volle lippen en wangen zijn vaak het resultaat van fillers. En dus neemt de populariteit van zulke cosmetische ingrepen bij vrouwen toe.
‘Overfilled’
Dat fenomeen inspireerde de Braziliaanse architect Jonathan Augusto om de ‘pillow face’-filter te maken. “We zijn veel meer blootgesteld aan plastische chirurgie tegenwoordig. Zeker op Instagram. Veel pagina’s posten over wat die ene beroemdheid of influencer met haar gezicht heeft gedaan, dokters posten voor- en na-foto’s of advertenties prijzen ons de procedures aan. En hoe meer we dat zien voorbijkomen, hoe populairder het wordt.”
Er is zeker een trend waarbij mensen onnatuurlijke, overdreven resultaten nastreven, vooral wat lippen betreft.
Augusto vernoemde de filter naar de term die dokters gebruiken voor gezichten die ‘overfilled’ zijn. “Beroemdheden als Madonna, Courtney Cox en Dolly Parton hebben al zo’n ‘pillow face’ door slecht of overmatig gebruik van fillers. Hun gezichten, met de opgezwollen lippen en wangen, zien er bijna exact hetzelfde uit als de filter.”
Plastisch chirurgen waarschuwen
Noem de ‘pillow face’-filter dus gerust een waarschuwing voor wie zich laat meeslepen door al die bijgewerkte gezichten in de Instagrambubbel. Enkele plastische chirurgen gebruiken de filter ook om hun volgers daarover te informeren. “De filter is een goed voorbeeld van de ‘Instagram look’ met extreem opgevulde lippen en wangen die sommige mensen nu nastreven”, zegt de Amerikaanse plastic chirurg Kirk Lozada online. “Veel professionals in onze industrie ijveren voor natuurlijke resultaten die je gezichtskenmerken in de verf zetten. Maar er is zeker een trend waarbij mensen onnatuurlijke, overdreven resultaten nastreven, vooral wat lippen betreft.”
Lozada gelooft ook dat sociale media daar voor iets tussenzit. “Procedures zoals ‘lip lifts’ zijn populairder omdat mensen er veel mee geconfronteerd worden online. Als mensen nu iets zien bij een beroemdheid of op sociale media, wordt het al snel een hype in de cosmetische wereld. Denk maar aan Kylie Jenner en de hype rond lip fillers.”
(Lees verder onder de foto.)
Dankzij de ‘pillow face’-filter kunnen mensen nu zien wat er gebeurt als je te ver gaat. En ook al was dat niet Augusto’s oorspronkelijke bedoeling, toch is hij blij dat de filter een conversatie start over cosmetische chirurgie. “Laten we met de filter het teveel aan plastische chirurgie op sociale media bekritiseren”, besluit hij. “We mogen die onnatuurlijke looks die we bij beroemdheden en op Instagram zien, niet zomaar normaliseren.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Spuitje zalmsperma of potje slakkenslijm? 6 bizarre nieuwe beautytrends: “Dit vermindert donkere kringen rond ogen”
-
PREMIUM
Het tijdperk van extreme lipfillers lijkt voorbij, al blijft de ingreep populair. Dermatoloog: “Sommigen zijn piepjong”
Lange tijd zagen we de ene na de andere Instagramqueen selfies maken met opgespoten lippen. Die trend lijkt nu stilaan te zijn gaan liggen. Celebs en rolmodellen gaan de laatste tijd duidelijk voor minder volle lippen en dat is een goede zaak, zegt dermatoloog Kristin Smet. In sommige gevallen laten ze de vulling zelfs weghalen. “Vrouwen willen geen duckface meer.” -
PREMIUM
Onze redactrice gaat undercover bij de BV-kapper van Pommelien Thijs: “‘Graag een glaasje bubbels?’ Het is 10 uur ’s óchtends”
“Naast mij gooit een twintiger achteloos haar Delvaux-handtas op de grond.” Kapsalon Atelier Geraud in Antwerpen is geliefd onder de ‘Instagram-beau monde’ en ook Pommelien Thijs is er kind aan huis. Onze redactrice vlijt zich neer tussen de influencers: betaalt ze er als onbekende Vlaming met plezier 288 euro voor wat ze krijgt? “De coloriste stelt me een goedkopere optie voor.” -
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Kleine bubbeltjes en roodheid rond je mond of ogen? Dan heb je hetzelfde kwaaltje als Hailey Bieber. Zij en dermatoloog geven tips
“Ik kamp al sinds mijn 19de met periorale dermatitis”, onthulde model Hailey Bieber recent op sociale media. Een huidaandoening die veel jonge vrouwen treft, meent dermatologe Griet Voet. Azelaïnezuur en clindamycine to the rescue, aldus Bieber. Maar werken deze twee remedies écht? De huidarts geeft advies: “Kijk eerst naar de oorzaak.” -
PREMIUM
Aldi verkoopt opnieuw 11 keer goedkopere Dyson Airwrap: wij testten hem. “Grote verbazing dat ze dít konden kopiëren”
Herinner jij je de Airwrap van de Aldi nog? De tool die je dezelfde krullen, waves of steile lokken belooft als de hyperpopulaire Dyson, maar dan 11 keer (!) goedkoper. Deze zaterdag ligt de multistyler terug in de rekken. Al ben je er best snel bij, want de vorige keer was het toestel meteen overal uitverkocht. Maar is het de hype waard? Beautyredactrice Sophie deed de test. “Op deze vlakken doet Aldi het beter dan Dyson zelf.” -
PREMIUM
3 Vlamingen die hardcore in kleding van Dries Van Noten investeerden: “Als ik de trap oploop en die split valt open, dat dóét iets”
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM
“Klanten zien zo’n kleuranalyse als een levenslange investering.” Shop je echt slimmer als je weet welk kleurtype je bent?
Ben jij een lente, zomer, herfst of winter? Let op: het gaat hier niet om seizoenen, wel om welke kleuren je staan. Dat ontdek je in ruil voor zo'n 200 euro na een ‘kleuranalyse’ bij een expert — nu weer een ware rage. Een goed middel om slimmer te shoppen of quatsch die je kleerkast beperkt? We spreken een believer en een non-believer. “Bij de juiste tint oogt je blik meteen frisser. Je gebit ook.” -
Mango strikt ex-Spice Girl voor een “sensuele” en “bevrijdende” kledingcollectie die eind april uitkomt