‘Spacebase Startopia’ belooft galactische droom, maar in de praktijk ruim je vooral afval van aliens op
gamereviewDe zogenaamde sim- of managementgames piekten zo ergens rond de millenniumwisseling. Vandaag zijn ze aan een voorzichtige comeback bezig. Met onder andere deze Starbase Startopia, die het je aliens naar hun zin laat maken in ruimtestations. Gekke jongens die aliens, en verdomd veeleisend … en blind voor vuilnisbakken … en … ach breek me de bek niet open.
Spacebase Startopia dropt je met elke missie in een nieuw sterrenstelsel. Daar moet je als manager van een plaatselijk ruimtestation alsmaar taaiere uitdagingen tot een bevredigend einde brengen. Die ruimtestations in kwestie zijn allemaal identiek … en hier gaat bij de kenners al een eerste alarmbelletje rinkelen. Ze hebben de vorm van een donut, zijn over de hele omtrek verdeeld in drie niveaus en met tussenschotten in segmenten verdeeld. Dat is je speeltuin, zandbak of zo je wil, werkterrein in deze ludiek opgezette managementgame.
Energie-efficiëntie
Bedoeling is om zo veel mogelijk bezoekers naar je ruimtestation te lokken en het hen daar zo vermakelijk mogelijk te maken. Dan spenderen ze namelijk energie – de munteenheid in deze game. Die energie heb je nodig om de boel draaiende te houden, nog meer en betere faciliteiten (van geldautomaten en kattencafés tot fabrieken en eerstehulpposten) te researchen, te upgraden en te bouwen … om zo telkens weer hogere maar ook meer veeleisende klassen van toeristen aan te trekken. Je doet dat in een aparte setting met kleurrijke aliens, maar voor de liefhebbers van het genre is dit een vertrouwde formule.
Dezelfde bouwblokken, dezelfde wereld
Elke missie maakt het je weer iets moeilijker. De lat ligt hoger en je krijgt competitie die je eerst economisch en later militair het vacuüm in moet dwingen. Ben je daar na pakweg 12 à 16 uur mee klaar, dan is er nog de free-playmodus, waarin je zelf je tempo, overwinningsvoorwaarden en al of niet concurrenten kiest. De vraag is echter of je daar tegen die tijd nog zin in hebt. Zoals de meeste games in dit genre geeft Spacebase Startopia je telkens weer dezelfde bouwblokken om daar grotendeels dezelfde wereld mee te bouwen. De betere titels in het genre puren daar steeds een frisse, nieuw aanvoelende beleving uit … en dat is waar Spacebase Startopia het te snel laat afweten.
Afval- én HR-manager
Die repetitie komt vooral omdat je bij het uitbouwen van je station in de eerste missies een naar een optimale, gestroomlijnde aanpak toewerkt, waar je dan steeds verder op voortbouwt. Omdat de latere missies taaier worden, ben je niet echt geneigd om die winnende formule overhoop te gooien. Gevolg: elk van je ruimtestations ziet er de hele game lang quasi identiek uit. Gegeeuw en slijtage dringen zich ook sneller dan verwacht op in de grappen waar de game en je AI-werkgever mee aandraven. Om nog maar te zwijgen van het eindeloze en afstompende oprapen van afval, het bijsturen van je productie en personeelszaken.
Groot, dom en onhandelbaar
Eenmaal dat best vermakelijke eerste half dozijn uren van ontdekking en finetunen voorbij, komt de enige opwinding uit het veroveren of verdedigen van sectoren. Daarvoor gebruikt de game een heel basaal realtime-strategymechanisme, met grote, logge en dure mechs in de hoofdrol. Klinkt boeiend, maar dat zijn ze niet. Deze kolossen laten zich zo sloom en onhandig sturen (als ze al niet om onverklaarbare reden dienst weigeren) dat opwinding vaker wel dan niet omslaat in frustratie.
Te scherpe houdbaarheidsdatum
Te weinig goeie grappen tegenover te veel slechte. Te weinig variatie in de opbouw van elke volgende missie. Een te lui design van de op elkaar inspelende mechanismen die normaal de kern en verborgen uitdaging van dit genre vormen. Het tempo zit wel strak genoeg om de afwezigheid van een tijdversnellingsoptie te rechtvaardigen, maar tenzij routine echt je ding is, dan blijft Spacebase Startopia niet langer dan pakweg zes tot acht uur verteerbaar. Je kan de vershouddatum daarna nog even achteruitduwen door onmiddellijk over te stappen naar je eigen spelregels in de free-playmodus, maar eigenlijk zijn de fans van deze games vandaag beter af met recente toppers als Two Point Hospital en Evil Genius 2.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
games
‘Knockout City’ is een soort 'Fortnite' met ballen
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
games
“Op ‘Doom Eternal’ kunnen we nog jaren voortbouwen”: id Software over nieuwe uitbreiding en toekomst shootertopper
Voor wie écht niet genoeg krijgt van Doom Eternal komt morgen een tweede extra episode uit voor de shooter die van Doom weer een moderne gamereeks maakte. Maar hoe moet het daarnà verder met de reeks? Dat vroegen we aan uitvoerend producer Marty Stratton. -
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
Nintendo gaat smartphone-apps maken met bedrijf achter Pokémon Go
De Japanse maker van spelcomputers en games Nintendo gaat smartphone-apps ontwikkelen met Niantic. Dat is de spin-off van Google die eerder achter het populaire mobiele spel Pokémon Go zat. -
gamereview
‘Tamarak Trail’ is een fijne, oogstrelende en verslavende game die je urenlang zoet houdt
‘Tamarak Trail’ is volgens de makers een “turn-based dice-oriented deck-building roguelike”. Dat komt neer op een strategisch geluksspel waarbij je om beurten speelt tegen de computer. Je bouwt een set uit doorheen het spel waarmee je, mits verstandige keuzes, een betere set samenstelt. Een set is in dit spel geen set kaarten maar de twaalf kanten van twee dobbelstenen – of meer naarmate je verder geraakt in het spel. Dat maakt het toch net dat beetje anders. -
games
Alex Agnew speelt mee in ‘Hubris’, een nieuwe Antwerpse VR-game die potten gaat breken
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Super Nintendo World opent de deuren in Osaka, maar schreeuwen op attracties wordt afgeraden
Vandaag opende Super Nintendo World de deuren in het grote pretpark van Universal Studios in het Japanse Osaka. Meteen na de opening stonden er lange rijen aan de gloednieuwe attracties, allemaal onder strikte coronaregels. -
games
Onsportief gedrag wordt beloond in onlinegame Roller Champions
De bal vangen, er één of meerdere rondjes mee maken over een rolschaatscircuit, en hem vervolgens door een cirkelvormig doel keilen: dat is het schijnbaar simpele opzet van de aanstaande onlinegame Roller Champions. Alleen is dit zo’n game waarin onsportief gedrag wordt beloond, en de kans dus bijzonder groot is dat je ook zelf een keiharde tackle tegen je tater krijgt. -
Games
Belgische videogame ‘Black Legend’ duikt in Vlaamse en Nederlandse folklore
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer