Vrouwelijke genomineerden nog steeds in de minderheid op de Oscars

Hollywood kampt nog steeds met een probleem rond diversiteit op de Oscars. Met de hashtag #OscarsSoMale wil men nu aankaarten dat er opvallend meer mannen (80 procent!) dan vrouwen kans maken om een beeldje te winnen op zondag 26 februari.

vwh

Er is goed en slecht nieuws over de diversiteit op de komende Oscaruitreiking in Los Angeles. Vorig jaar waren voornamelijk blanke acteurs genomineerd, wat leidde tot de protestbeweging op sociale media #OscarsSoWhite. Anno 2017 is er op dat vlak opmerkelijk beterschap: zeven van de twintig genomineerden hebben een andere huidskleur. Het slechte nieuws? Tachtig procent van de mensen achter de camera die kans maken op een beeldje zijn van het mannelijke geslacht.

Mannenbastion

Het Women’s Media Center, een organisatie ten voordele van vrouwen in de filmwereld die actrice Jane Fonda hielp oprichten, wierp een blik op de cijfers van de Academy Awards en was teleurgesteld. Cijfers tonen aan dat er in elf jaar tijd - van 2005 tot 2016 - slechts negentien procent vrouwen achter de schermen kans maakten op een beeldje. Een Oscar voor een vrouwelijke regisseur is uiterst zeldzaam: in de 89-jarige geschiedenis ging maar één filmmaakster met de goudkleurige prijs naar huis. Die eer was voor Kathryn Bigelow (foto) voor haar prent ‘The Hurt Locker’.

Ook het Center for the Study of Women in Television and Film kwam eerder deze maand tot de conclusie dat de Oscars een mannenbastion zijn. De organisatie meldde er slechts zeven procent vrouwen meewerkten aan de grootste films die het voorbije jaar in de zalen kwamen. Dat is twee procent minder dan in 2015. Uit een verslag van de organisatie kwamen nog meer schrijnende cijfers naar boven: van alle mensen achter de schermen was amper zeventien procent van het vrouwelijke geslacht.

Dubbele standaard

Toch kreeg een klein aantal vrouwen de erkenning die ze verdienen. Voor de eerste keer ging een nominatie voor ‘Best Film Editing’ naar een zwarte vrouw. De gelukkige is Joi McMillan voor ‘Moonlight’. Ava Duvernay kreeg voor ‘13th’ een nominatie voor ‘Beste Documentaire’. Allison Schroeder maakt dan weer kans op een beeldje voor ‘Beste Scenario’ voor haar ‘Hidden Figures’. In de categorie ‘Music (Original Score)’ kan Mica Levy een Oscar winnen voor haar muziek in ‘Jackie’. Het is al van 2000 geleden dat een vrouw in deze categorie werd genomineerd.

Kortom: de problematiek rond dubbele standaard in Hollywood blijft op enkele uitzonderingen na bijzonder actueel en daar komt protest op van beroemde actrices. Zo zei ‘Girls’-ster Lena Dunham in een podcast dat ze niet begrijpt waarom mannen nog steeds de plak zwaaien. Ze kan er ook niet bij waarom Mel Gibson (foto), die zich in het verleden aan antisemitische uitspraken waagde, met zijn ‘Hacksaw Ridge’ kans maakt op het beeldje in de categorie ‘Beste regisseur’. Anderen vinden het not done dat de show meestal door een man wordt gepresenteerd.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer