Maak kennis met Alex Chen, het hoofdpersonage van de volgende ‘Life is Strange’
gamesIn True Colors, de nieuwe game in de Life is Strange-reeks die op 9 september in de winkelrekken landt, vlucht Alex Chen naar een klein Amerikaans stadje. Maar de speciale krachten die haar al flink in de problemen hadden gebracht, komen natuurlijk gewoon mee. Wie is de nieuwe protagoniste? Scenariste Felice Kuan en actrice Erika Mori vertellen het in een gesprek met HLN.
Haven Springs, Colorado. Een idyllisch Amerikaans stadje met houten huizen. Een Main Street met een platenwinkel, een koffiebar en een fietsenmaker. Op de achtergrond, voorbij de daken, priemen de Rocky Mountains door de hemel. Dit soort plaatsen, zo doen tenminste films als American Graffiti, Stand By Me en What’s Eating Gilbert Grape? ons al meer dan vijftig jaar geloven, is een paradijs voor verloren zielen die op zoek zijn naar een nieuwe start.
Zoals Alex Chen dus, die in Life is Strange: True Colors, na acht jaar in een instelling te hebben verbleven, vertrekt naar die nieuwe thuishaven. Op zoek naar haar broer Gabe, maar vooral naar de behaaglijke anonimiteit van zo’n kleine leefgemeenschap.
Zelfaanvaarding
Dat is, althans, het plan. Over wat er écht zal gebeuren in True Colors (verwacht op 9 september) wil scenariste Felice Kuan niet veel vertellen. Alleen dat het te maken zal hebben met de telepathische krachten die Alex bezit. “Het is de eerste game uit de reeks waarin je hoofdpersonage al voor de start van het verhaal weet dat ze over bepaalde gaven beschikt”, zegt scenariste Felice Kuan. “Ze trekt ermee naar de stad waar haar broer woont, maar het is ook een heel persoonlijke trip voor haar: ze gaat op zoek naar zelfaanvaarding.”
Alex Chen is niet alleen het eerste Life is Strange-personage van Aziatische afkomst, maar ze kan – naar keuze van de speler – ook een relatie beginnen met een mannelijk of een vrouwelijk personage. “Die twee elementen zaten al erg vroeg in het ontwerp van de game, toen alleen nog maar de eerste aanzetten op papier stonden”, zegt Kuan. “Maar de kern van het verhaal van de game zit in Alex’ empathische krachten. Empathie staat centraal in alle Life is Strange-games: we hebben dat deze keer alleen nog extra in de verf gezet in de gameplay.”
Motion Capture
True Colors wordt de eerste Life is Strange-game waarin het volledige acteerwerk van de acteurs in één keer werd opgenomen, in zo’n zogeheten motioncapture-studio. Dat is meteen te merken aan de openingsscène. “De personages voelen nu veel natuurlijker aan, alleen al wanneer je naar hun gelaat kijkt”, zegt Kuan. “Dat levert meteen een heel andere manier van werken op: voordat we met MoCap begonnen, moesten we in het scenario heel duidelijk aangeven hoe het personage zich voelt, omdat dat belangrijke instructies zijn voor de animatoren. Nu konden we veel meer overlaten aan Erica. Ze kan dingen spontaan in het moment brengen, en dat heeft ze ook vaak gedaan. Erica heeft een even belangrijke rol gespeeld voor de ontwikkeling van Alex als wij.”
Voor actrice Erica Mori is True Colors haar eerste schermacteerervaring tout court. “Ik heb me enorm geamuseerd in die MoCap-studio”, zegt ze. “Je brengt niet alleen maar één aspect naar het personage, zoals alleen het lichaam of alleen de stem. En dat levert – hoop ik, tenminste (lacht) – een holistischer, authentieker, completer personage op. Ik heb een achtergrond in dans, en daar lijkt het een beetje op. We zijn heel erg bezig geweest met Alex’ fysiek, die verschillend is van de mijne. In het begin van het proces namen we vooral geïsoleerde bewegingen op: wandel- en loopcycli, de manier waarop het personage draait, enzovoort. Maar tijdens de dialoogscènes stond er een grote monitor voor ons, waarop we de avatarmodellen konden zien terwijl we acteren. Ik zag hoe datgene wat ik deed correspondeerde met hoe Alex zich in de ruimte bewoog. Dat vond ik heel interessant. Wel moet je in zo’n studio, zeker voor een game als deze, diep in je emoties duiken, wat natuurlijk een uitdaging is. Maar het mooie vond ik dat die uitdaging net samenviel met wat Alex doormaakt in het verhaal van de game: ze moet emoties voelen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
games
‘Microsoft Flight Simulator' zet Belgische troeven gratis op de kaart
-
gamereview
In game ‘Furnish Master’ richt je huizen in alsof ze voor jezelf zouden zijn. Maar plezant is anders
Bij ‘Furnish Master’ mag je jouw innerlijke Bart Appeltans of Kelly Claessens naar boven halen en zelf een ruimte inrichten. Volgens maker Alexander Blintsov – ja, het is er maar eentje – kan dit heel intuïtief en vlotjes. Dat hebben wij toch een beetje anders ervaren. Misschien verschilt zijn definitie van intuïtief gewoon van de onze. Dat kan ook. -
games
‘Life is Strange: True Colors’ werpt nieuwe lading twintigerleed af
Op 10 september wordt er weer een nieuwe karrenvracht Weltschmerz naar je console gepompt in Life is Strange: True Colors, een nieuwe game in de inmiddels overbekende reeks videogamedrama’s. De spelwereld, opnieuw een klein Amerikaans stadje, geeft meer vrijheid dan ooit. En vooral de nieuwe bovennatuurlijke krachten van het hoofdpersonage zijn veelbelovend. -
-
Life is Strange 2: verrassend wreed sprookje in het Trump-tijdperk
-
PREMIUM
Wanneer wordt gamen problematisch? “Op een dag viel het internet uit en besefte ik: heel mijn leven draait rond dat ene spel”
Hulpverleners krijgen steeds meer vragen rond gameverslaving, vooral van bezorgde ouders. Games kunnen een moeras zijn waarin je verzuipt, weet De Morgen-journalist Michiel Martin uit eigen ervaring. Maar wanneer precies wordt veel gamen nu eigenlijk problematisch? -
Review
'Life is Strange' verpakt jeugdige Weltschmerz in een videogame
Het hoofdpersonage uit de nieuwe episodische game 'Life is Strange' kan de tijd - en dus ook haar eigen stommiteiten - terugdraaien. Maar als je denkt dat zoiets de game er makkelijker op maakt, zit je er lelijk naast. We speelden een intrigerende titel die wel eens de geschiedenis zou kunnen ingaan als de eerste 'coming-of-age'-videogame. -
gamereview
‘Suicide Squad: Kill The Justice League’ is springen, schieten en loot verzamelen zodat je hetzelfde dan een heel klein beetje beter kan
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
Mijnenergie
Vaste energieprijzen stijgen opnieuw: 10% erbij op twee maanden tijd
Nadat vorige maand een einde kwam aan de maandenlange prijsdaling voor energie, veren de prijzen nu nog eens met enkele procenten op. Dat leert Mijnenergie.be uit de tarieven voor nieuwe vaste contracten of contractverlengingen die de energieleveranciers vandaag - aan het begin van de nieuwe maand - publiceren. -
GAMEREVIEW. ‘SaGa Frontier’ zal niet iedereen bekoren, maar experimenteren kan verslavende bezigheid worden
Weinig game-ontwikkelaars zijn zo synoniem met een genre als Square-Enix is met role-playing games. Wat in 1987 begon als een gok met de eerste ‘Final Fantasy’-game, groeide uit tot een catalogus vol onverwoestbare titels als ‘Chrono Trigger’, 'Secret of Mana’, ‘Dragon Quest’ en ‘Kingdom Hearts’. En toch bestaat de kans dat je nog nooit van ‘SaGa Frontier’ gehoord hebt. -
gamereview
Nostalgische game 'Narita Boy' is nu al klassieker