Eerste resultaten zone 30 in Brussel zijn positief: lagere snelheden, minder ongevallen en gelijke reistijden

Sinds de invoering van de zone 30 in het Brussels gewest begin dit jaar, is het aantal ongevallen en verkeersslachtoffers gedaald. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van Brussel Mobiliteit. De ingrijpende verandering in de hoofdstad lijkt dus zijn vruchten af te werpen. Opvallend: de algemene reistijd blijft hetzelfde en vermindert soms zelfs.   

De eerste vier maanden van 'Brussel Stad 30' lijken een succes. In heel het gewest zijn er ongeveer 200 ongevallen minder geregistreerd. Dat vertaalt zich ook in het aantal verkeersslachtoffers. Het aantal dodelijke of ernstig gewonden lag in de afgelopen 5 jaar nooit zo laag. Hoewel de coronacrisis daar ongetwijfeld ook een hand in heeft.

Voor definitieve conclusies is het nog te vroeg, maar minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt (Groen) is optimistisch over de voorlopige cijfers. "We weten vanuit andere steden dat de evolutie zich na verloop van tijd nog sterker doorzet. Maar dit toont nu al aan dat Stad 30 een belangrijke stap is naar een veilige, leefbare stad met minder verkeersdoden en -gewonden", zegt de minister.

Voorbarig

Mobiliteitsorganisatie Touring vindt de conclusies wat voorbarig, aldus woordvoerder Danny Smagge: "Het lijkt mij heel voorbarig om die cijfers nu al te koppelen aan het feit dat de zone 30 werd ingevoerd in februari." Touring pleit ook voor een ander vervolgingsbeleid, dat meer gericht is op de echte wegpiraten. "Er zijn nog altijd veel wegpiraten op de baan die zich van een zone 30 of zone 50 weinig aantrekken. Het zijn die mensen die we moeten aanpakken en uit het verkeer krijgen, niet de grote meerderheid die de snelheidsregels respecteert en die gaan bestraffen met onlogische snelheidslimieten."

Dezelfde reistijd

Ook de gemiddelde snelheden zijn gedaald, zelfs in zones waar de beperking van 30 km/u niet van toepassing is. "Dat is iets dat we ook in andere steden zien waar dit is ingevoerd", zegt Van Den Brandt. "Overal in Brussel zijn mensen zich meer bewust van gevaar op de weg. Dat is goed voor de veiligheid maar ook voor het lawaai in de stad." De snelheidsvermindering kan je zien op de grafiek van Brussel Mobiliteit (zie onder). In alle zones met een beperking van 50 km/u is een daling en zelfs op wegen die ervoor al een zone 30 waren, daalt de snelheid.  (lees verder onder foto)

Een grotere reistijd zou een logisch gevolg zijn van een snelheidsvermindering. Toch blijkt dat niet het geval. De algemene reistijd blijft hetzelfde en daalt zelfs op sommige momenten, afhankelijk van het tijdstip. 

Meest gelezen