voetgangers op de Seine-oevers, wordt dit het nieuwe normaal in Parijs?

Centrum Parijs wordt autoluw: groene logica of politieke zet van ambitieuze burgemeester Anne Hidalgo?

In Parijs gaat burgemeester Anne Hidalgo door met haar plannen om de auto te weren uit het hart van de stad. De consultaties van de bevolking zijn gestart, volgend voorjaar wordt het hart van Parijs verboden terrein voor auto's die niet van bewoners zijn. Voert Hidalgo gewoon haar beloften uit of zit er meer achter? "Alles is politiek" zegt onze correspondent Frank Renout op radio1. 

Anne Hidalgo (PS) is vorig jaar herverkozen tot burgemeester van Parijs. Mét een ambitieus programma voor de vergroening van de Franse hoofdstad. Zo worden de Champs-Elysées en de place de la Concorde straks geen verstikkende verkeersassen meer, maar een groen stadspark. 

Zopas is ook de inspraakperiode van start gegaan, de bevolking mag haar zeg doen over het plan om een groot gebied verkeersluw te maken. "Het gaat om 14 vierkante kilometer, echt het hart van Parijs" legt correspondent Frank Renout uit, in "Nieuwe feiten" op radio 1. 

Luister hier naar het gesprek met Frank Renout in "NIeuwe feiten" op Radio 1 (en lees eronder voort): 

Vanaf de eerste helft van volgend jaar zou het hele gebied van de Place de La Bastille in het oosten, tot de Place de la Concorde aan de westelijke kant autoluw worden. Je kan het in detail bekijken op het onderstaande kaartje. 

"Echt een belangrijk gebied dus, ten noorden Ă©n ten zuiden van de Seine. Het Louvre ligt in die zone, het presidentieel paleis, de wijk Le Marais en noem maar op" zegt Renout. Nu rijden er 180.000 auto's per dag door het centrum. Dat is tien keer meer dan het aantal auto's van de inwoners, schat de groene schepen (EELV) David Belliard. De bedoeling is het grootste deel daarvan te weren, met als bonus minder vervuiling, minder lawaai en meer rust.

kaart van Parijs, de hele gekleurde zone wordt in 2022 wellicht autoluw

Mogen wij Belgen straks nog met de auto in Parijs?

Wat denken de Parijzenaars daar zelf van? Het hangt er maar vanaf aan wie je het vraagt natuurlijk. "Maar Parijzenaars zijn een beetje zoals New Yorkers" zegt de VRT-correspondent in Parijs. Eén op drie of zelfs minder heeft nog een auto. "Vaak zijn het mensen van buiten de stad die Parijs met de auto doorkruisen". 

Is het dan de bedoeling om de auto totaal uit het centrum te weren? Dat ook weer niet. De inwoners, de handelaars, de taxi's... zij zullen nog altijd mogen rijden in het autoluwe gebied. Wie een hotelkamer heeft geboekt waarschijnlijk ook. "Maar reken maar dat je met je Belgische nummerplaat niet meer met je auto in het hartje Parijs zal mogen rijden" waarschuwt Frank Renout. Moeten we dan alles te voet doen, met de step of de fiets? NIet noodzakelijk. "Want in het hart van Parijs is er veel en goed openbaar vervoer, zoals bussen en metro's". 

burgemeester Ann Hidalgo, bij de voorstelling van de plannen voor de Olympische Spelen 2024
Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.

Verkiezingsbeloften van 2020... of voor 2022?

Eigenlijk gaat Hidalgo met haar rood-groene stadsbestuur gewoon door op de ingeslagen weg. "Ze heeft de kades van de Seine al autovrij gemaakt en heel veel fietspaden aangelegd bijvoorbeeld, zeker ook in coronatijden" zegt Renout. En we mogen niet vergeten dat het programma dat Hidalgo had voorgesteld voor haar herverkiezing precies draaide rond vergroening van de stad. 

Dus voert de burgemeester gewoon uit wat ze beloofd heeft te doen? Of zit er toch meer achter? "Het is in Frankrijk verkiezingstijd" zegt Renout. "Over een jaar zijn er de presidentsverkiezingen, en er wordt gefluisterd dat Anne Hidalgo zich aan het warmlopen is. Of ze haar beloften van 2020 waarmaakt, of al groene accenten legt met het oog op een kandidatuur voor 2022... Hidalgo for president? Het is maar hoe je het bekijkt. Maar in elk geval vindt Frank Renout, "Alles is politiek!"

Paris respire, Parijs ademt, plan van het stadsbestuur.

Meest gelezen