Compacte Smart verandert in ruim vier meter lange SUV
Mercedes verandert de legendarische Smart in een vier meter lange, elektrisch aangedreven SUV. Het 2,70 meter lange stadsautootje is zijn tijd altijd te ver vooruit geweest en dat heeft 'm uiteindelijk de kop gekost.
Twee deuren en twee stoelen: een stadsauto zoals het hoort. De Smart was een compacte tweezitter die op de een of andere manier altijd in een parkeerplaats paste. De slimme auto kwam er omdat de Zwitser Nicholas Hayek, de man achter de Swatch-horloges, vond dat er een kleine stadsauto moest komen. Het werd een tweezitter met hybride aandrijving, die op allerlei manieren gepersonaliseerd kon worden. net als zijn horloges. Hij wist Daimler-Benz te strikken als partner en in 1994 zag de Smart - een samentrekking van Swatch Mercedes Art - het levenslicht.
Een echt succes is de in de Franse stad Hambach gebouwde stadsauto nooit geweest. Behalve in steden als Rome, waar de vraag zo groot was dat de Smart Centers noodgedwongen 24 uur per dag open gingen. Voor de rest werd de auto vooral gezien als gimmick of rijdende reclamezuil. De glazen torens waarin de voorraad al van verre te zien was, bleken een leuk idee, maar ondertussen bleef Mercedes-Benz geld verliezen.
Volgens analist Sanford C. Bernstein is de eerste generatie Smart Fortwo, die werd geproduceerd tussen 1997 en 2006, zelfs de meest verliesgevende auto uit de hele autogeschiedenis. In totaal verloor het Duitse merk 3,35 miljard euro aan Smart. Dat is omgerekend 4470 euro per auto.
Formore
In Duitsland werd het huidige model in 2020 amper meer dan 16.000 keer verkocht, een daling van ruim 67 procent ten opzichte van 2019. Geen enkel ander automerk had zo’n vette min achter zijn naam staan in de Duitse statistieken. De compacte stadsauto muteert nu dus in een luxe terreinwagen voor de stadsjungle. “Als SUV wordt hij eindelijk volwassen”, zegt Mercedes-designchef Gorden Wagener over het nieuwe model. In de Mercedes-logica betekent dit uiteraard: groter geworden. De Smart wordt een vijfzitter, ruim vier meter lang, en een opvolger van de tweezitter staat niet meteen op de planning. “Sweet was gisteren, nu is de Smart sexy”, zegt Wagener.
De nieuwe Smart wordt in China gebouwd in samenwerking met de Daimler-aandeelhouder en elektrische autogigant Geely. Volgend jaar moet de auto - die vermoedelijk Smart Formore gaat heten - op de markt komen. In eerste instantie alleen in China. Volgens informatie van het Duitse AutoBild zal de mini-SUV gebaseerd zijn op een platform van Geely of Volvo. De Zweden maken namelijk ook deel uit van de Geely Group. De auto gaat naar verluidt zo'n 15.000 euro kosten. De Formore krijgt waarschijnlijk achterwielaandrijving en zeker geen vierwielaandrijving. De actieradius zal waarschijnlijk maar tussen de 200 en 300 kilometer liggen, de topsnelheid niet veel hoger dan 100 kilometer per uur - maar mogelijk komen er ook krachtiger varianten voor de Europese variant.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
HLN Drive
Deze automerken stoppen binnenkort met verbrandingsmotoren
Sommige landen, zoals het Verenigd Koninkrijk of Japan, willen vanaf 2030 of later een verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor. Hier in België krijgen vanaf 2026 enkel elektrische bedrijfswagens nog een fiscaal voordeel. Consumentenorganisatie Testaankoop berekende dan weer dat elektrisch rijden vanaf 2025 goedkoper zal zijn dan rijden op benzine of diesel. Ook de automerken volgen en stellen steeds vaker een einddatum. HLN Drive maakt een overzicht. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM
Chinese wagens veroveren steeds meer ons autolandschap, maar hoe veilig zijn ze? “Sommige merken geven zelfs 5 jaar garantie”
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?