Trillende ramen en auto’s: Brussel en omgeving opgeschrikt door luide knal

 ©  Dick Demey

Grote delen van Brussel en de Brusselse rand zijn vrijdagvoormiddag rond 10.30 uur opgeschrikt door een luide knal. Intussen blijkt dat het ging om straaljagers van Defensie die door de geluidsmuur waren gevlogen.

red
Bron: BELGA

Tot trillende ramen en deuren toe. De knal die Brussel en ruime omgeving vrijdagvoormiddag opschrikte was bijzonder hevig. De knal was te horen en te voelen in Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek, maar ook in Vlaamse gemeenten als Dilbeek, Affligem, Roosdaal, Wemmel, Merchtem en Asse, en zelfs tot in Ninove. 

Luttele seconden later doken op sociale media al de eerste vragen en het bijhorende giswerk op. Van een gasexplosie tot een mogelijke ontploffing van een elektriciteitscabine.

‘Luide knal, ramen daverden en deuren vlogen toe’, zegt een twitteraar. Meerdere mensen melden dat zelfs hun huis trilde.

De hulpdiensten uit de omgeving lieten weten op de hoogte te zijn van de knal, maar ze rukten niet uit. Ze hadden geen oproep gekregen voor een explosie of iets dat daarop leek.

Straaljagers

De politiezone Dilbeek en de Brusselse brandweer vermoedden dat er een straaljager door de geluidsmuur is gegaan. Ze baseerden zich daarvoor op informatie van de verkeerstoren van de luchthaven Brussels Airport.

Luchtverkeersleider Skeyes bevestigt: ‘Het contact met een van de vliegtuigen in ons luchtruim was even onderbroken’, zegt woordvoerder Dominique Dehaene. ‘Zoals de procedure het voorschrijft, hebben we vervolgens contact opgenomen met Defensie. Zij hebben straaljagers de lucht ingestuurd die het vliegtuig moesten onderscheppen. Maar we hebben het contact met het vliegtuig al snel kunnen herstellen.’

Defensie zegt dat het gaat om twee F-16’s van de luchtmachtbasis van Florennes die de geluidsmuur hebben doorbroken. ‘De toestellen waren een normale trainingsvlucht aan het uitvoeren, toen ze werden opgeroepen om een Loss of Communication-incident te gaan onderzoeken. Beide jachtvliegtuigen zijn, na coördinatie met het Control & Reporting Centre van Beauvechain, supersoon gegaan zodra zij boven de 36.000 voet waren (om en bij de 12 kilometer hoogte), om snel een visuele identificatie te kunnen maken.’

Defensie wil zich alvast excuseren voor het ongemak dat dit incident mogelijk heeft veroorzaakt bij de bevolking.